Turysci.pl Polska Po co są dziurki w oknach samolotów? To wykrwawiacze, o których niemal nikt nie wie
Fot. Canva

Po co są dziurki w oknach samolotów? To wykrwawiacze, o których niemal nikt nie wie

30 marca 2023
Autor tekstu: Dorota Witt

Widok z okna lecącego samolotu może przyciągać wzrok tak bardzo, że nie zwracamy uwagi na pewną małą, niepozorną dziurkę w szybie. Okazuje się, że pełni niezwykle ważną rolę.

Dziury w oknach samolotu służą wentylacji, ale nie tylko

Dzięki dziurce w jednej z trzech szyb okno samolotu nie paruje, więc zawsze możemy swobodnie podziwiać widoki podczas lotu.

To oczywiście nie jest podstawowe zadanie tego małego otworu. Pracownicy Lotniska Chopina postanowili wyjaśnić zagadkę do końca.

Fachowo na te dziurki mówi się: otwory odpowietrzające, otwory upustowe albo wykrwawiacze. Są po to, by zapewnić bezpieczeństwo wszystkim na pokładzie.

Projekt bez tytułu - 2023-03-30T103644.008.png

Fot. Canva

Okna w samolocie muszą być odsłonięte podczas startu. Stewardesa wyjaśnia, dlaczego
Stewardesy mają dość nierównego traktowania. Nie będą nosić wysokich szpilek

Na okna samolotu napiera duża siła, mogłyby pękać

Specjalne otwory mają pomagać w panowaniu nad zmianami ciśnienia powietrza podczas wznoszenia się samolotu.

Na dużych wysokościach ciśnienie spada, zmniejsza się też poziom tlenu. Jako pasażerowie tego nie odczuwamy, bo dla naszego komfortu ciśnienie w kabinie jest utrzymywane na wyższym poziomie niż otaczająca maszynę atmosfera.

Powietrze próbuje wydostać się z kabiny na zewnątrz, gdzie jest mniejsze ciśnienie. Na okna napiera duża siła.

Samolotowe okna mają trzy warstwy. W środkowej zawsze jest dziura

Różnica ciśnień powoduje ogromne obciążenie okien. Te składają się z trzech akrylowych warstw.

Środkowa i zewnętrzna (najgrubsza) służą regulacji ciśnienia. Otwór jest właśnie w środkowej. Dzięki niemu warstwa zewnętrzna przejmuje obciążenie i wyrównuje się ciśnienie między kadłubem a wykładziną oddzielającą od niego wnętrze samolotu. Wszystko to po to, by okno nie pękło przez napór.

Działanie sił fizyki na samolot i funkcje dziurki w oknie wyjaśniają na Twitterze pracownicy Lotniska Chopina.

Polak dał popis w samolocie do Egiptu. Pilot nie chciał lecieć, kiedy on był na pokładzie
W tej sytuacji pod żadnym pozorem nie zmieniaj miejsca w samolocie. Nawet jeśli wolne siedzenia kuszą
Obserwuj nas w
autor
Dorota Witt
Chcesz się ze mną skontaktować? Napisz adresowaną do mnie wiadomość na mail: redakcja@turysci.pl
turystyka Lotniska i linie lotnicze polska świat poradnik podróżnika quizy