Wyszukaj w serwisie
turystyka Lotniska i linie lotnicze okiem turystów polska europa świat poradnik podróżnika quizy
Turysci.pl > Europa > Europejskie linie lotnicze chcą złagodzenia przepisów dotyczących zwrotu pieniędzy za odwołane loty
Patryk Korzec
Patryk Korzec 07.03.2021 16:15

Europejskie linie lotnicze chcą złagodzenia przepisów dotyczących zwrotu pieniędzy za odwołane loty

Linie lotnicze chcą zmian w przepisach
fot. pixabay.com/Josch13/zdjęcie poglądowe

Europejskie linie lotnicze apelują do Komisji Europejskiej o zmianę zasad zwracania kosztów za nieodbyte podróże pasażerom. Obecnie przewoźnicy mogą zaproponować klientom vouchery, ale jeśli taka będzie wola podróżnego, muszą oddać mu pieniądze. Zdaniem przedsiębiorców zwrot tylko w postaci bonu umożliwiłby przetrwanie kryzysu.

  • Europejskie linie lotnicze mają problem z jednoczesnym wykonywaniem lotów w czasie pandemii oraz wypłacaniem zwrotów turystom, których połączenia zostały odwołane

  • Przewoźnicy domagają się tymczasowej zmiany przepisów w taki sposób, by umożliwić im zwracanie pasażerom voucherów zamiast gotówki

  • Komisja Europejska właśnie prowadzi audyt sprawdzający, czy linie lotnicze stosują się do obowiązujących przepisów

Linie lotnicze na całym świecie mają potężne problemy wywołane kryzysem pandemicznym. Turystyka międzynarodowa została mocno ograniczona obostrzeniami dla podróżnych, które wprowadziła większość państw.

Linie lotnicze proszą o pomoc i zmianę przepisów

Podobnie sytuacja wygląda również na terenie Unii Europejskiej, przewoźnicy jednak podkreślają, że obecne przepisy znacznie ograniczają im możliwość uporania się z kryzysem.

Przypomnijmy, że zgodnie z obowiązującym prawem, linia lotnicza za odwołany lot ma obowiązek zwrócić pasażerowi pieniądze. Dopuszczalne jest zaproponowanie mu vouchera lub - jeśli będzie sobie tego życzył - gotówki.

Zdaniem przewoźników jednak pogłębiający się kryzys sprawia, że jednoczesne realizowanie połączeń oraz zdecydowanie mniejsza liczba pasażerów, wywołują tak potężne straty, że zwroty gotówkowe tylko pogrążają branżę.

W interesie wszystkich jest również uczynienie regulacji odpornymi na kryzys w przyszłości. Powinno to obejmować odroczony zwrot kosztów podróżnym, gdy kryzys systematycznie zakłóca podróż lotnicze – czytamy w komunikacie największego stowarzyszenia lotniczego w Europie, Airlines for Europe.

Linie lotnicze podkreślają, że loty są odwoływane w głównej mierze nie z ich winy, a przez pandemię koronawirusa. Mimo to Unia Europejska właśnie rozpoczęła audyt sprawdzający, czy przewoźnicy przestrzegają obowiązujących zasad.

Nasza kontrola pozwala zweryfikować, czy prawa milionów pasażerów lotniczych w UE nie ucierpiały podczas ratowania linii lotniczych, które walczyły o przetrwanie – mówi Annemie Turtelboom z Europejskiego Trybunału Obrachunkowego, cytowana przez agencję Reuters.

Unia Europejska pozostaje niewzruszona

Komisarz Unii Europejskiej ds. sprawiedliwości niezmiennie jednak podkreśla, że od linii lotniczych oczekuje się respektowania przepisów i nie ma miejsca na żadne nieprawidłowości.

Oczekujemy, że linie lotnicze odpowiednio poinformują konsumentów o ich prawach, gdy lot będzie musiał zostać odwołany i zagwarantują, że wszyscy pasażerowie, którzy chcą zwrotu pieniędzy, otrzymają je – mówi Didier Reynders.

Niestety walka o zwrot pieniędzy za bilet w praktyce wygląda bardzo różnie. Choć zgodnie z Europejskim Centrum Konsumenckim klient powinien otrzymać swoje pieniądze do 7 dni, zdarzają się przypadki przeciągania procedury nawet do kilku miesięcy.

Niedawno opisywaliśmy problem pana Krystiana, który na gotówkę od WizzAira czekał 3 miesiące. Również Ryanair i Virgin Atlantic nie pokazały się w czasie kryzysu z dobrej strony - aż 8 na 10 osób biorących udział w styczniowym badaniu wskazało, że było niezadowolonych z formy zwrotów pieniężnych za loty, które nie zostały zrealizowane.

Zdajemy sobie sprawę, że u szczytu pandemii ogromna liczba otrzymanych przez nas wniosków o zwrot pieniędzy w połączeniu z ograniczeniami w naszych zespołach i systemach spowodowała, że przetwarzanie zwrotów trwało dłużej niż zwykle. Szczerze przepraszamy za to naszych klientów – mówił wtedy rzecznik Virgin Atlantic.

Spotkała Cię niecodzienna sytuacja na wycieczce? Prowadzisz hotel lub pensjonat i chcesz podzielić się z nami swoimi spostrzeżeniami lub historiami? A może chcesz skontaktować się z nami w innej sprawie związanej z turystyką? Zapraszamy do wysyłania wiadomości na adres [email protected]

Artykuły polecane przez redakcję Turysci.pl: 

Źródło: Fly4Free