Polskie lotniska puchną po globalnej awarii. Rozrastają się kolejki, panuje chaos
Globalna awaria systemów operacyjnych Microsoftu doprowadziła do ogromnego chaosu na całym świecie. Samoloty są uziemione lub bardzo opóźnione, na lotniskach rosną kolejki, podróżni odprawiani są ręcznie. Kolejne lotniska – również w Polsce – wydają komunikaty o utrudnieniach i apelują do osób, które mają zaplanowane loty na najbliższe dni. Gdzie pasażerowie muszą liczyć się z problemami?
Globalna awaria Microsoftu
O problemach Microsoft poinformował w piątkowy poranek. Globalna awaria sprawiła, że nie działają aplikacje i usługi Microsoft 365 , a także strony internetowe i aplikacje m.in. Ryanaira i Wizz Aira, co oznacza, że pasażerowie mają problem z odprawą lotów.
Wadliwa poprawka dla systemów, którą wprowadziła firma CrowdStrike, spowodowała ogromne problemy w bankach, liniach lotniczych, wśród nadawców telewizyjnych, supermarketów i wszystkich firm, które korzystały z tego oprogramowania.
Czytaj także:
Wizz Air i Ryanair alarmują pasażerów! Potężna awaria, odprawa TYLKO na lotnisku
Polskie lotniska wydają komunikaty
Przed południem komunikaty o utrudnieniach zaczęły wydawać polskie lotniska, m.in. warszawskie Okęcie i Modlin, Gdańsk, Kraków, Wrocław, Poznań . Warto być dzisiaj czujnym i na lotnisko przybyć znacznie wcześniej – nawet do 3 godzin przed lotem. Awaria systemu sprawiła, że podróżni muszą odprawić się na lotnisku , nie mogą zrobić tego online. Co ważne – wszystkie odprawy na lotnisku są za darmo.
W komunikacie lotniska im. Chopina czytamy: "W związku z licznymi sygnałami o występujących utrudnieniach w systemach odpraw przewoźników prosimy o weryfikacje statusu lotu bezpośrednio u przewoźnika (w aplikacji lub na stronie internetowej)”.
Podobny komunikat opublikował Port Lotniczy im. Jana Pawła II Kraków-Balice : „W związku z awarią systemów informatycznych, występują problemy z działaniem systemu odpraw części przewoźników z #KrakowAirport. Obsługa linii lotniczych wdrożyła manualną obsługę odpraw pasażerów . Obecnie awaria systemu nie spowodowała zaburzeń połączeń lotniczych z Kraków Airport. Prosimy o monitorowanie statusu swojego rejsu i przybycie na lotnisko kilka godzin wcześniej przed planowanym odlotem”.
Około 11:00 problemy ogłosiło też lotnisko w Poznaniu – pasażerowie cały czas są odprawiani, jednak idzie to bardzo wolno. Lepiej szybciej przyjechać na miejsce, żeby nie przegapić lotu.
Ręczna odprawa
W związku z awarią przewoźnicy, m.in. Ryanair i Wizz Air mają problem z aplikacjami, przez co podróżni nie mogą odprawić się online. Wszyscy, którzy mają zaplanowany lot na dziś, proszeni są o jak najszybsze przybycie na lotnisko. Rekomendowany czas to 2-3 godziny przed lotem – zarówno dla podróżnych z bagażem podręcznym, jak i rejestrowanym.
Ogromne opóźnienia, chaos i tłok wynikają przede wszystkim z tego, że pracownicy muszą pasażerów odprawiać ręcznie. Lotniska działają jednak w normalnym trybie. Wszystko trwa wolniej, ale przewoźnicy i pracownicy lotniska starają się, żeby jak najwięcej osób wyprawić w podróż.
Polskie Linie Lotnicze LOT na razie zgłaszają problemów.