Wyszukaj w serwisie
turystyka Lotniska i linie lotnicze okiem turystów polska europa świat poradnik podróżnika archeologia quizy
Turysci.pl > Świat > Na tym tanie linie lotnicze zarabiają miliardy. Tej opłaty trudno uniknąć
Dorota Witt
Dorota Witt 24.04.2023 09:07

Na tym tanie linie lotnicze zarabiają miliardy. Tej opłaty trudno uniknąć

Bagaż w samolocie
Fot. Turyści.pl/Klaudia Zawistowska

Tanie linie lotnicze od zawsze zarabiają na dodatkowych usługach, z których podróżnym trudno zrezygnować. W tym roku z opłat za bagaże przewoźnicy chcą wyciągnąć więcej niż w rekordowym 2019 roku. Po swój kawałek tortu sięgają też tradycyjni przewoźnicy, a dodatkowe koszty muszą coraz częściej ponosić również turyści z klasy biznes. 

Pasażerowie na świecie zapłacili 29 miliardów dolarów za dodatkowy bagaż

Dla pracowników to czasem bardzo duże wyzwanie: tak ułożyć walizki pasażerów w luku bagażowym, by zmieściło się wszystko i wszystko dotarło na miejsce w nienaruszonym stanie. Dla pasażerów wyzwaniem bywa takie spakowanie się, by uniknąć dodatkowych opłat za nadbagaż. Przewoźnicy w walizkach turystów widzą tylko zyski. 

  • Linie lotnicze na całym świecie miały w zeszłym roku 103 mld dolarów przychodów dodatkowych (szacunkowo).
  • 29 miliardów pochodziło z opłat ponoszonych przez pasażerów za przewóz bagażu rejestrowanego w luku samolotu, ciężkich i bardzo dużych toreb oraz, w przypadku niektórych linii lotniczych, za większy bagaż podręczny.
  • Dodatkowe opłaty za walizki na podróżnych nakładają już nie tylko tanie linie lotnicze, ale też tradycyjni przewoźnicy.
  • To wnioski z analizy IdeaWorksCompany i CarTrawler. Pokazała, że przychody z bagażu są regularnym źródłem dochodów przewoźników lotniczych w Europie, Ameryce Północnej i Ameryce Łacińskiej i ważną ich częścią. W przypadku globalnych przewoźników obejmują głównie pasażerów, kupujących bilet „podstawowej klasy ekonomicznej”. W przypadku tanich przewoźników opłaty bagażowe są zwykle pobierane od wszystkich konsumentów.
Wystarczyło kilka nieodpowiednich słów. 69-latek gorzko tego pożałuje Tak oszczędzisz na bagażu w Wizz Air. Taniej nawet o kilkadziesiąt procent

Turyści z klasy biznes też coraz częściej musza płacić za walizki

29 miliardów dolarów zarobionych w 2022 roku za przewóz różnorakiego bagażu stanowiło 4,2 proc. światowych przychodów linii lotniczych. Zarobek wzrósł o 45 proc. w porównaniu z 2021 rokiem, ale wciąż jest poniżej poziomu sprzed pandemii. W 2019 roku łączny przychód wszystkich przewoźników lotniczych osiągnął 32,9 mld dolarów.

Wprowadzenie do wewnętrznych regulaminów przewoźników opłat bagażowych było kontynuowane w zeszłym roku. Turkish Airlines dodały taryfę EcoFly na trasach między Turcją a Europą. Jest to pierwsza podstawowa taryfa przewoźnika w klasie ekonomicznej, która nie obejmuje przewozu bagażu rejestrowanego i wyboru miejsc miejsc. Podróżny w zamian może kupić bilet w teoretycznie niższej cenie -czytamy w serwisie „Rynek Lotniczy”.

Opłaty za przewóz bagażu rejestrowanego zdarzają się również w klasie biznes. Jak podaje „Rynek Lotniczy” podczas pandemii Finnair wprowadził taryfy Business Light, które na rynkach Europy i Azji są wyceniane poniżej taryfy Classic Business. Taryfa nie obejmuje bagażu rejestrowanego, a podróżni mogą zabrać na pokład samolotu dwa kabinowe bagaże podręczne.

Linie lotnicze zarabiają na przewozie bagaży. To pewniejsze źródło dochodu niż sprzedaż biletów

Globalni przewoźnicy sieciowi z Afryki, Azji czy Bliskiego Wschodu po pandemii nie wprowadzili dużych zmian, ale to pewnie kwestia czasu, bo tani przewoźnicy zdobywają nowe rynki i stanowią coraz silniejszą konkurencję. To dobra wiadomość dla podróżnych, bo wpływa na ceny biletów.

  • Europejskie tanie linie lotnicze obsłużyły około 38 proc. europejskiego ruchu lotniczego w 2021 r. 
  • W Azji - 23 proc.

Dodatkowe przychody z opłat bagażowych będą nadal rosły. Bagaż to niezawodne źródło przychodów, pewne w odróżnieniu od cen biletów lotniczych, na które wpływają zmienne warunki ekonomiczne. 

Źródło: Rynek Lotniczy