Wyszukaj w serwisie
turystyka Lotniska i linie lotnicze polska świat poradnik podróżnika quizy
Turysci.pl > Turystyka > Kolejne biuro podróży w rozsypce. Wakacje przepadły, klienci zostali na lodzie
Ewa Matysiak
Ewa Matysiak 25.07.2024 21:14

Kolejne biuro podróży w rozsypce. Wakacje przepadły, klienci zostali na lodzie

pasażerowie na lotnisku
Fot. Shutterstock/Catwalk_Photos

Życie potrafi zaskoczyć w najmniej oczekiwanym momencie. Nie zawsze jednak robi to w pozytywny sposób. Kolejna firma z branży turystycznej splajtowała w samym środku sezonu wakacyjnego. Niemieckie biuro podróży Itravel musi odwołać wszystkie wycieczki, a klienci zostali bez wakacji, za które zdążyli już zapłacić. Z wycieczek sprzedawanych przez polskich pośrednich korzystali również turyści z Polski. Co z ich pieniędzmi? 

Bankructwo znanego biura podróży

Lato niemal na półmetku, jednak większość z nas myślami jest przy urlopie - tym minionym lub oczekiwanym. Niestety dla wielu wczasowiczów zbliżające się tygodnie, a nawet miesiące będą źródłem lęku i obaw o własną sytuację finansową aniżeli powodem do uśmiechu. Jeszcze nie ucichło echo po upadku trzeciego co do wielkości biura podróży w Europie, a już przyszły kolejne złe wieści dla podróżnych. 

Niemieckie biuro podróży Itravel, specjalizujące się w organizacji luksusowych podróży, ogłosiło niewypłacalność. Powodem jest zła kondycja finansowa firmy. 

Jak informuje serwis polskiobserwator.de, dyrektor zarządzający został aresztowany, a oficjalna strona internetowa touroperatora dezaktywowana. Sprawą zajął się Sąd rejonowy w Kolonii, który wyznaczył zarządcę masy upadłościowej Inspiring Travel Club Family GmbH, spółki zależnej itravel Group.

Czytaj więcej: Po co turyści w Chorwacji zabierają ocet na plażę? Problem z roku na rok jest coraz większy

Od zeszłego lata rosła liczba skarg klientów

Zarzuty co do funkcjonowania niemieckiego biura podróży Itravel pojawiły się już zeszłego lata. Klienci zaczęli się wówczas skarżyć na jakość usług świadczonych przez firmę oraz problemy z organizacją wyjazdów. Dochodziło bowiem do sytuacji, w których po przybyciu do bazy noclegowej uczestnicy wycieczek dowiadywali się, że płatność za pobyt w hotelu nie została jeszcze uregulowana.

W związku z upadłością firmy pojawiają się jeszcze inne pytania — co z pieniędzmi klientów, którzy nie skorzystają z opłaconych wycieczek? 

Czytaj więcej: Na plaży w Łebie jak w Egipcie. Turyści natychmiast ruszyli z aparatami, uchwycili coś niesamowitego 

Ubezpieczyciel odmawia wypłaty środków

Po ogłoszeniu informacji o upadłości biura podróży do sprawy odniosła się firma ubezpieczeniowa MS Amlin. Mimo iż przedstawiciele biura podróży Itravel zapewniali, że mają gwarancję zabezpieczającą klientów, ubezpieczyciel nie czuje się zobligowany do realizowania zawartej umowy i odmówił wypłacenia im pieniędzy za niezrealizowane wyjazdy. Powód? Touroperator faktycznie posiadał certyfikat bezpieczeństwa, ale wystawiony na spółkę-córkę w Belgii. 

Ubezpieczyciel miał zbadać sytuację prawną i faktyczną, po czym stwierdzić, że nie ponosi odpowiedzialności, bo gwarancja obejmuje tylko klientów, którzy korzystali z usług spółki-córki Itravel Luxembourg. Tymczasem głównym organizatorem wyjazdów, z których korzystali głównie niemieccy turyści, jest firma Itravel Central Europe z siedzibą w Kolonii. Oznacza to, że program umożliwiającym zwrot poniesionych kosztów wejdzie w życie wyłącznie wtedy, gdy podmiot Itravel Luxembourg S.à.r.l. z siedzibą w Luksemburgu również zostanie uznany za niewypłacalną.

Skutki niewypłacalności Itravel odczują nie tylko klienci, ale również współpracujące z touroperatorem firmy hotelarskie, linie lotnicze oraz inni usługodawcy. Nie jest jeszcze jasne, w jaki sposób osoby, które zapłaciły za wakacje realizowane przez Itravel, otrzymają zwroty. Niewykluczone, że każdy klient upadłego biura podróży będzie musiał zawalczyć o należne mu pieniądze w sądzie.

Polki na all inclusive w Turcji pozwalają sobie na więcej. "Mogłaby być jego matką!"
kobieta na wakacjach
kobieta na wakacjach
Beata jest sama całe życie, zawsze lubiła wypić, jej się nawet nie dziwię. Gośka po rozwodzie, to w sumie też wszystko jej wolno. A jednak głupio mi było patrzeć, jak się wdzięczą do pierwszego lepszego faceta, który zechciał z nimi porozmawiać. Gdy na którymś śniadaniu Gośka oznajmiła, że przespała się z barmanem, myślałam, że śnię. Ja rozumiem, że alkohol łagodzi obyczaje, ale żeby aż tak?O tym, że Polki na all inclusive w Turcji pozwalają sobie na więcej, już trochę słyszałyśmy, ale list, który otrzymaliśmy od pani Katarzyny, nie tylko nas zaskoczył, ale nawet wprawił w zakłopotanie. Wygląda na to, że niektóre panie naprawdę jeżdżą do Turcji w poszukiwaniu miłosnych uniesień.
Czytaj dalej
Twój pociąg się spóźnił? Należy ci się odszkodowanie. Oto jak je dostać
peron PKP
peron PKP
Bądźmy szczerzy, polskie pociągi nie należą do punktualnych. Drobne spóźnienia są na porządku dziennym, a te większe zdarzają się wcale nie rzadko. Gdy na peronie słyszymy komunikat, że nasz pociąg jest opóźniony o kilkadziesiąt minut, niewiele możemy zrobić. Ale za opóźnione pociągi przysługują odszkodowania.Jak uzyskać odszkodowanie za opóźniony pociąg? To łatwiejsze niż się wydaje, ale przewoźnicy mają kilka asów w rękawie i nie zawsze przystają na roszczenia pasażerów. Niemniej jednak warto mieć świadomość swoich praw i dochodzić ich zwłaszcza wtedy, gdy z powodu spóźnionego pociągu doznaliśmy szkody, nie tylko materialnej.
Czytaj dalej