Zmiany w Polsce. PKP podwyższa ceny biletów, kwoty przyprawiają o zawrót głowy
Jeszcze do niedawna jednym z najpopularniejszych sposobów na przemieszczanie się po Polsce były Polskie Koleje Państwowe. Jednak wiele wskazuje na to, że część pasażerów może odwrócić się od podróżowania pociągami. Wszystko za sprawą podwyżek w cenach biletów na przejazd PKP Intercity.
Spółka PKP Intercity wraz z nadejściem nowego roku poinformowała, że podnosi ceny biletów za przejazd ich pociągami. W grę wchodzą podwyżki od 11,8 do 17,8 proc. Zabieg ten uzasadniano wzrostem cen prądu. Zmiany weszły w życie 11 stycznia br. Jak mają się w rzeczywistości?
Drożeją bilety PKP Intercity. Ile teraz zapłacimy?
Tak jak było zapowiadane, spółka PKP Intercity od 11 stycznia podniosła ceny za jednorazowe bilety za przejazd ich pociągami . Stało się to zależnie od poszczególnych kategorii pociągów dostępnych w ich zasobach. Jeśli chodzi o Express InterCity Premium (EIP) koszt biletu wzrósł średnio o 17,8 proc., Express InterCity (EIC) o 11,8 proc., a Twoje Linie Kolejowe (TLK) o 11,8 proc. Cena biletów odcinkowych wzrasta natomiast przeciętnie o 10 proc.
O ile średnio bilet na trasie Warszawa Centralna - Łódź Widzew dla turysty bez zniżek podrożał o około 4 zł, największą różnicę widać w cenach za podróż obsługiwaną pociągami pendolino, z których korzystają podróżni, którym szczególnie zależy na zaoszczędzeniu czasu. Przykładowa trasa z Warszawy Głównej do Krakowa Głównego nie kosztuje już 169, a 199 zł i to w drugiej klasie. Natomiast podróż w pierwszej to wydatek rzędu około 304 zł w porównaniu z ceną przed podwyżką wynoszącą 250 zł.
PKP Intercity winne zanieczyszczaniu środowiska?
Rozzłoszczeni podróżni, którzy świadomie wybierali podróż pociągiem, zamiast samochodem, zauważają, że ceny biletów wzrosły bardziej, niż VAT za paliwo . Co za tym idzie, większość z nich może zdecydować się na przesiadkę z linii kolejowych do pojazdów silnikowych, w konsekwencji zwiększając zanieczyszczenie środowiska.
- Na tej podwyżce skorzystają jedynie kierowcy. Spółka PKP IC nie dopuszcza na rynku żadnej konkurencji i nagle wprowadza się skokowe podwyżki cen? Straci też na tym środowisko, bo pociągi są niskoemisyjne, a część podróżnych może przesiąść się do samochodu - mówi Piotr Rachwalski, były prezes Kolei Dolnośląskich oraz założyciel Instytutu Rozwoju i Promocji Kolei, cytowany przez money.pl.
Do samego premiera Mateusza Morawieckiego w sprawie wycofania się z decyzji o podwyżce cen biletów kolejowych PKP Intercity, zwrócił się poseł Lewicy Tomasz Trela. Choć dotąd jego apel pozostał bez odpowiedzi, czekamy na dalszy rozwój sytuacji.
-
Polacy łapią się za kieszenie. Pokazali paragon z restauracji w centrum Zakopanego
-
Stewardessa znalazła w toalecie ręcznie napisaną kartkę. Natychmiast wezwała pomoc
-
Który paszport jest najsilniejszy? Polski dokument w czołówce
Spotkała Cię niecodzienna sytuacja na wycieczce? Prowadzisz hotel lub pensjonat i chcesz podzielić się z nami swoimi spostrzeżeniami, lub historiami? A może chcesz skontaktować się z nami w innej sprawie związanej z turystyką? Zapraszamy do wysyłania wiadomości na adres: redakcja@turysci.pl.
źródło: money.pl