Zmiany w Polsce. PKP podwyższa ceny biletów, kwoty przyprawiają o zawrót głowy
Jeszcze do niedawna jednym z najpopularniejszych sposobów na przemieszczanie się po Polsce były Polskie Koleje Państwowe. Jednak wiele wskazuje na to, że część pasażerów może odwrócić się od podróżowania pociągami. Wszystko za sprawą podwyżek w cenach biletów na przejazd PKP Intercity.
Spółka PKP Intercity wraz z nadejściem nowego roku poinformowała, że podnosi ceny biletów za przejazd ich pociągami. W grę wchodzą podwyżki od 11,8 do 17,8 proc. Zabieg ten uzasadniano wzrostem cen prądu. Zmiany weszły w życie 11 stycznia br. Jak mają się w rzeczywistości?
Drożeją bilety PKP Intercity. Ile teraz zapłacimy?
Tak jak było zapowiadane, spółka PKP Intercity od 11 stycznia podniosła ceny za jednorazowe bilety za przejazd ich pociągami. Stało się to zależnie od poszczególnych kategorii pociągów dostępnych w ich zasobach. Jeśli chodzi o Express InterCity Premium (EIP) koszt biletu wzrósł średnio o 17,8 proc., Express InterCity (EIC) o 11,8 proc., a Twoje Linie Kolejowe (TLK) o 11,8 proc. Cena biletów odcinkowych wzrasta natomiast przeciętnie o 10 proc.
O ile średnio bilet na trasie Warszawa Centralna - Łódź Widzew dla turysty bez zniżek podrożał o około 4 zł, największą różnicę widać w cenach za podróż obsługiwaną pociągami pendolino, z których korzystają podróżni, którym szczególnie zależy na zaoszczędzeniu czasu. Przykładowa trasa z Warszawy Głównej do Krakowa Głównego nie kosztuje już 169, a 199 zł i to w drugiej klasie. Natomiast podróż w pierwszej to wydatek rzędu około 304 zł w porównaniu z ceną przed podwyżką wynoszącą 250 zł.
PKP Intercity winne zanieczyszczaniu środowiska?
Rozzłoszczeni podróżni, którzy świadomie wybierali podróż pociągiem, zamiast samochodem, zauważają, że ceny biletów wzrosły bardziej, niż VAT za paliwo. Co za tym idzie, większość z nich może zdecydować się na przesiadkę z linii kolejowych do pojazdów silnikowych, w konsekwencji zwiększając zanieczyszczenie środowiska.
- Na tej podwyżce skorzystają jedynie kierowcy. Spółka PKP IC nie dopuszcza na rynku żadnej konkurencji i nagle wprowadza się skokowe podwyżki cen? Straci też na tym środowisko, bo pociągi są niskoemisyjne, a część podróżnych może przesiąść się do samochodu - mówi Piotr Rachwalski, były prezes Kolei Dolnośląskich oraz założyciel Instytutu Rozwoju i Promocji Kolei, cytowany przez money.pl.
Do samego premiera Mateusza Morawieckiego w sprawie wycofania się z decyzji o podwyżce cen biletów kolejowych PKP Intercity, zwrócił się poseł Lewicy Tomasz Trela. Choć dotąd jego apel pozostał bez odpowiedzi, czekamy na dalszy rozwój sytuacji.
Polacy łapią się za kieszenie. Pokazali paragon z restauracji w centrum Zakopanego
Stewardessa znalazła w toalecie ręcznie napisaną kartkę. Natychmiast wezwała pomoc
Który paszport jest najsilniejszy? Polski dokument w czołówce
Spotkała Cię niecodzienna sytuacja na wycieczce? Prowadzisz hotel lub pensjonat i chcesz podzielić się z nami swoimi spostrzeżeniami, lub historiami? A może chcesz skontaktować się z nami w innej sprawie związanej z turystyką? Zapraszamy do wysyłania wiadomości na adres: [email protected].
źródło: money.pl