Wyszukaj w serwisie
turystyka Lotniska i linie lotnicze okiem turystów polska europa świat poradnik podróżnika archeologia quizy
Turysci.pl > Polska > Podróżnym zwrócono już 220 milionów zł z TFZ. Wszystko za odwołane imprezy turystyczne
Patryk Korzec
Patryk Korzec 08.03.2021 19:31

Podróżnym zwrócono już 220 milionów zł z TFZ. Wszystko za odwołane imprezy turystyczne

wycieczki polaków - zwrot pieniędzy
fot. pixabay.com/adnovak

Polacy, którzy zapłacili za swoje wycieczki, ale nie doszły one do skutku przez pandemię koronawirusa, otrzymają swoje pieniądze z powrotem. Z Turystycznego Funduszu Zwrotów wypłacono już 223 mln zł, a to jeszcze nie koniec. Rozpatrywanie wniosków zostanie zakończone 22 marca.

  • Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny poinformował, że o zwrot pieniędzy zgłosiło się 298 przedsiębiorców i 111 tys. ludzi, którzy podpisali umowy z organizatorami

  • Obecnie z Turytycznego Funduszu Zwrotów wypłacono ponad 223 mln zł

  • Szacuje się, że wykorzystanych zostanie 230 mln zł z dostępnej puli 300 mln zł

Odwołane wycieczki, anulowane loty, zamknięte granice i obostrzenia dla podróżnych - to tylko część negatywnych skutków pandemii, które uderzyły w branżę turystyczną. Ucierpieli zarówno przedsiębiorcy związani z tym sektorem gospodarki, jak i miliony klientów na całym świecie. Poszkodowani wciąż otrzymują należne im pieniądze, nad czym w Polsce czuwa Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny.

Polacy wciąż otrzymują pieniądze za anulowane wycieczki

Choć wielkimi krokami zbliża się kolejny sezon wakacyjny, niektórym turystom i przedsiębiorcom nie udało się jeszcze odzyskać pieniędzy za wycieczki i imprezy turystyczne, które nie odbyły się rok temu. Prace UFG powoli dobiegają jednak końca, a ostatnie wnioski mają zostać rozpatrzone do 22 marca 2021 roku.

Dokumenty o zwrot pieniędzy do UFG złożyło 111 tys. osób, które zawarły umowę o udział w imprezie turystycznej z jej organizatorem oraz 98 przedsiębiorców z branży.

Jak podaje Fundusz, do tej pory z Turystycznego Funduszu Zwrotów oddano turystom ponad 223 mln zł, a wszystkie wypłaty nie powinny przekroczyć 230 mln zł. Jest to pozytywna wiadomość, bowiem Fundusz dysponuje 300 mln zł.

W tej chwili wypłacane są ostanie środki i wysyłane powiadomienia na konta podróżnych, których wnioski nie połączyły się z wnioskami przedsiębiorców turystycznych – informuje rzecznik prasowy Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego, Damian Ziąber.

Podkreślił również, że 22 marca będzie ostatnim dniem rozpatrywania wniosków. Zgodnie z jego wyjaśnieniami, turyści mają 2 tygodnie na poprawienie swoich wniosków oraz wyjaśnienie wszelkich wątpliwości z przedsiębiorcami.

Co zrobić, jeśli jeszcze nie dostało się zwrotu za anulowaną wycieczkę?

1 października 2020 roku weszła w życie nowelizacja ustawy, zgodnie z którą turystom należy się zwrot środków z Turystycznego Funduszu Zwrotów, jeśli ich wycieczka została anulowana z powodu pandemii. Warunkiem był fakt, że na takie rozwiązanie zdecyduje się też biuro podróży, odpowiedzialne za organizację tego wydarzenia turystycznego.

UFG ma maksymalnie 30 dni na weryfikację wniosku, a jeśli wszystkie dane są poprawne, w ciągu 14 dni podróżny powinien otrzymać pieniądze na konto, które wskazał. Niestety zdarzają się jednak kwestie sporne, np. gdy wnioski biura podróży i klienta są rozbieżne.

Jak informuje przedstawiciel Funduszu, 5 marca wiele osób otrzymało wiadomość o problemach ze złożonymi przez nich dokumentami. Należy jak najszybciej się z nią zapoznać i postępować wg wskazanych instrukcji. Jeśli przez 14 dni od daty wysłania powiadomienia turysta nie podejmie odpowiednich działań, nie będzie możliwości realizacji wniosku.

Spotkała Cię niecodzienna sytuacja na wycieczce? Prowadzisz hotel lub pensjonat i chcesz podzielić się z nami swoimi spostrzeżeniami lub historiami? A może chcesz skontaktować się z nami w innej sprawie związanej z turystyką? Zapraszamy do wysyłania wiadomości na adres [email protected]

Artykuły polecane przez redakcję Turysci.pl: 

Źródło: Polskie Radio 24