Wyszukaj w serwisie
turystyka Lotniska i linie lotnicze okiem turystów polska europa świat poradnik podróżnika archeologia quizy
Turysci.pl > Polska > Vouchery na wycieczki mogą być ważne o rok dłużej
Patryk Korzec
Patryk Korzec 23.03.2021 21:46

Vouchery na wycieczki mogą być ważne o rok dłużej

zwroty za wycieczki będą ważne dłużej
fot. pixabay.com/Drahunkas

Zwroty za niezrealizowane wycieczki są obecnie ważne przez rok, minister Gut-Mostowy jednak zapowiada przedłużenie tego terminu do 2 lat. Polityk zapowiada również dodatkowe 8 miesięcy dla touroperatorów na rozpoczęcie spłat pożyczek z Turystycznego Funduszu Zwrotów.

  • Ministerstwo Rozwoju, Pracy i Technologii chce wprowadzić zmiany do ustawy antycovidowej (pierwszej tarczy antykryzysowej)

  • Vouchery pryzznawane turystom za niezrealizowane wycieczki mają być ważne rok dłużej

  • Touroperatorzy dostaną dodatkowe 8 miesięcy na rozpoczęcie procesu spłat pożyczek z TFZ

Wycieczki odwołane z powodu sytuacji pandemicznej były zmorą ubiegłego roku. Biura podróży były zmuszone odwoływać imprezy turystyczne, a podróżni domagali się zwrotów kosztów lub voucherów na przyszłe wyjazdy.

Do tej pory takie karnety były ważne przez rok, jednak pandemia nie zwalnia i wiele osób wciąż nie może wyjechać na wakacje. Z tego powodu Ministerstwo Rozwoju, Pracy i Technologii zapowiedziało wprowadzenie zmian do pierwszej tarczy antykryzysowej, które termin przydatności voucherów przedłużą o rok.

DALSZA CZĘŚĆ TEKSTU POD MATERIAŁEM WIDEO

Zwroty za wycieczki ważne 2 lata

Andrzej Gut-Mostowy poinformował na swoim profilu na Facebooku poinformował o zakończeniu prac nad nowelizacją ustawy covidowej. Zgodnie z dokumentem, termin realizacji karnetów zostanie przedłużony do 2 lat, a o 8 miesięcy przesunięta zostanie data zwrotu wypłat do TFZ przez touroperatorów.

https://www.facebook.com/andrzej.gutmostowy/posts/1702259563300065

Vouchery, które mogli otrzymać turyści, zgodnie z ustawą miały stanowić ekwiwalent wpłaconej sumy na poczet imprezy turystycznej, która nie została zrealizowana. Podróżni mogli też swobodnie wybierać, czy chcą taki sam wyjazd, tylko w innym terminie, czy zupełną zmianę lokalizacji i innych warunków, ale w danej kwocie.

Karnety miały również stanowić swoiste zabezpieczenie dla podróżnych. Nawet jeśli biuro podróży w wyniku pandemii by upadło, to klient i tak otrzyma pieniądze z gwarancji lub z Turystycznego Funduszu Gwarancyjnego. Z drugiej strony, wygrany był też organizator imprez turystycznych - nie musiał wydawać gotówki w tym trudnym czasie.

W pierwotnej wersji ustawy turysta miał rok na zrealizowanie vouchera (od chwili podpisania umowy), a jeśli tego nie zrobił, pieniądze przepadały i nie było możliwości zwrotu. Dzięki nowelizacji, termin ten przedłużony zostanie do 2 lat.

Polska Izba Turystyki od dawna domagała się również, by zmianie uległa data rozpoczęcia spłaty pożyczek, które touroperatorzy zaciągali w Turystycznym Funduszu Zwrotów.

Działało to następująco: organizator imprezy nie miał pieniędzy na zwrot zaliczek turystom, którzy nie przyjęli zwrotów. Pieniądze w imieniu firmy oddawał TFZ, co było pożyczką, którą trzeba spłacić w ciągu 6 lat. Dzięki nowelizacji, proces rozpoczęcia spłaty, na przyjętych warunkach, zostanie przesunięty o 8 miesięcy.

Co to jest Turystyczny Fundusz Zwrotów (TFZ) i jak działa?

Przypomnijmy, że Turystyczny Fundusz Zwrotów został stworzony przez Bank Gospodarstwa Krajowego, aby ratować polską branżę turystyczną. Zgromadzono na nim 300 milionów złotych, które obecnie nadal wypłacane są podróżnym, np. w formie zwrotów za wycieczki.

Warunkiem otrzymania tych pieniędzy, był fakt, że turysta nie zgodził się na przyjęcie od touroperatora vouchera i nie otrzymał wcześniej zwrotu zaliczki. Oczywiście pieniądze otrzymać można tylko w sytuacji, gdy usługa odwołana została z powodu pandemii.

W praktyce, turysta musiał skontaktować się z biurem podróży i obie strony musiały złożyć wniosek do Turystycznego Funduszu Gwarancyjnego, który następnie przez 14 dni był rozpatrywany. Jeśli strony sobie nie zaprzeczały, decyzja była pozytywna i podróżny dostawał swoje pieniądze.

Jak niedawno informowaliśmy, touroperatorzy złożyli blisko 100 tys. wniosków. Zgodnie z dokumentacją, pod koniec stycznia kwota wynikająca z dokumentów wynosiła około 280 mln zł i niewykluczone, że od tamtej pory jeszcze wzrosła.

Spotkała Cię niecodzienna sytuacja na wycieczce? Prowadzisz hotel lub pensjonat i chcesz podzielić się z nami swoimi spostrzeżeniami lub historiami? A może chcesz skontaktować się z nami w innej sprawie związanej z turystyką? Zapraszamy do wysyłania wiadomości na adres [email protected]

Artykuły polecane przez redakcję Turysci.pl: 

Źródło: turystyka.rp.pl