Tatrzański Park Narodowy odwiedziło w 2020 roku pół miliona turystów mniej niż w poprzednich latach
Tatrzański Park Narodowy w 2020 roku odwiedziło 3 470 343 klientów. Sprzedano 3 301 895 biletów
Najwięcej wejściówek turyści kupili na Łysej Polanie - blisko 680 tys. biletów
225 tys. wejściówek zakupiono online
Tatrzański Park Narodowy opublikował raport podsumowujący ostatni rok w Tatrach. Podliczono liczbę biletów, które sprzedano w kasach i oszacowano, ilu turystów odwiedziło to miejsce w czasie pandemii.
Ilu turystów wyjechało w Tatry w 2020 roku?
Jak się okazuje, łącznie przyjezdni kupili 3 301 895 wejściówki upoważniające do wejścia na teren Parku. Jest to rezultat o ponad 456 tysięcy niższy niż w 2019 roku i o 480 tysięcy mniejszy niż w 2018 roku. Warto tu jednak podkreślić, że 2 lata temu wyniki były rekordowe.
TPN doszacował również te dane, uzupełniając, że Tatry w ubiegłym roku odwiedziły dokładnie 3 470 343 osoby, czyli blisko pół miliona mniej niż w poprzednich sezonach.
Bez wątpienia wpływ na te dane miała pandemia koronawirusa. Obostrzenia w podróżowaniu, wprowadzane przez rząd zakazy oraz zamykanie obiektów noclegowych, sprawiły, że wiele osób zrezygnowało z urlopów w górach.
DALSZA CZĘŚĆ TEKSTU POD MATERIAŁEM WIDEO[EMBED-3203]
Spadek zainteresowania Tatrami jest wyraźny i bez wątpienia przykry, jednak zauważyć trzeba, że jeszcze w 2013 roku TPN był odwiedzany przez niecałe 3 mln turystów. Biorąc pod uwagę ten znaczny wzrost na przestrzeni lat, można liczyć na to, że po zakończeniu pandemii, polskie góry znów przyjmować będą tłumy. Taką nadzieją napawa też fakt, że nawet po warunkowym otwarciu hoteli, Polacy z radością ruszyli w góry, wspomagając tym samym krajową branżę turystyczną.
Które miejsca w Tatrach najczęściej odwiedzają turyści?
W raporcie opublikowanym przez TPN uwzględnione zostały także regiony, które cieszyły się największym zainteresowaniem. Z pewnością nikogo nie zaskoczy fakt, że najwięcej ludzi weszło na teren Parku bramkami na Łysej Polanie.
Schronisko PTTK nad Morskim Okiem/fot. pixabay.com/aleksandra85foto
To właśnie tam rozpoczyna się szlak do jednego z najsłynniejszego miejsca w polskich Tatrach - Morskiego Oka. Z niego niedaleko jest również na najwyższy polski szczyt, Rysy.
W kasach na Łysej Polanie sprzedano blisko 680 tys. biletów. Na drugim miejscu znalazła się Dolina Kościeliska (ponad 429 tys. biletów), gdzie podróżni odwiedzić mogą Jaskinię Mroźną oraz bardziej wymagającą, Jaskinię Mylną. Podium zamyka wjazd na Kasprowy Wierch (blisko 334 tys. biletów), który jest węzłem szlaków turystycznych. Wyruszyć z niego można m.in. na Halę Gąsienicową, do Kuźnic czy w stronę Kondrackiej Kopy lub Świnicy.
Widok na Kasprowy Wierch z kolejki linowej/fot. Wikimedia.org/Jerzy Opioła/CC BY-SA 4.0/https://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/deed.en
Zaskoczeniem może być również gwałtowny wzrost sprzedaży biletów online, która szczególnie rekomendowana była w związku z pandemią koronawirusa. TPN wydał ponad 225 tys. wejściówek elektronicznych, a w poprzednich latach z takiego rozwiązania korzystało mniej niż 40 tys. ludzi.
Dolina Kościeliska/fot. wikimedia.org/Opioła Jerzy/CC BY-SA 3.0/https://creativecommons.org/licenses/by-sa/3.0/deed.en
Spotkała Cię niecodzienna sytuacja na wycieczce? Prowadzisz hotel lub pensjonat i chcesz podzielić się z nami swoimi spostrzeżeniami lub historiami? A może chcesz skontaktować się z nami w innej sprawie związanej z turystyką? Zapraszamy do wysyłania wiadomości na adres [email protected]
Artykuły polecane przez redakcję Turysci.pl:
Na konferencji prasowej nie powiedzieli wszystkiego o obostrzeniach. Co jest w Ustawie?
Chaos po wprowadzeniu obostrzeń. Przedsiębiorcy nie wiedzieli, co robić
Źródło: TPN