Wyszukaj w serwisie
turystyka Lotniska i linie lotnicze polska świat poradnik podróżnika quizy
Turysci.pl > Lotniska i linie lotnicze > Pracownik lotniska wyjawił prawdę. Tego o overbookingu nie widziałeś
Paulina Pacholec
Paulina Pacholec 03.03.2024 17:05

Pracownik lotniska wyjawił prawdę. Tego o overbookingu nie widziałeś

Wnętrze samolotu
Fot. Valsib-shutterstock

Pracownik lotniska wyjaśnił na czym polega overbooking. To sytuacja, której każdy z nas chce uniknąć podczas podróży.

@bajer_z_lotniska to tiktoker, który dzieli się na swoim profilu relacjami z podróży oraz poradami lotniczymi. Od sześciu lat pracuje na lotnisku. Na swoim koncie ma aż 280 lotów. Wyjaśnił, na czym polega zjawisko overbookingu i dlaczego tak się dzieje.

Co to jest overbooking?

Overbooking to sytuacja, w której jest więcej pasażerów niż dostępnych miejsc w samolocie. Dlaczego tak się dzieje? Otóż linie lotnicze sprzedają więcej biletów, niż faktycznie jest dostępnych miejsc. Różnica w liczbie sprzedanych biletów, a rzeczywistej liczbie miejsc nie jest zwykle duża - to zazwyczaj kilka biletów.

Drugim źródłem overbookingu jest zmiana samolotu. Linie lotnicze posiadają różne modele maszyn, z różną liczbą miejsc. Jeśli z jakiegoś powodu większy samolot zostanie zamieniony na mniejszy, może się okazać, że część pasażerów nie znajdzie miejsca. Tiktoker uspokaja, że warto jednak wiedzieć o tym, że overbooking zdarza się bardzo rzadko. Zazwyczaj jest to tylko kilka osób na kilkaset tysięcy w miesiącu. Właśnie dlatego nie trzeba się go panicznie bać i można próbować korzystać z trików na darmowe miejsca obok siebie w samolocie.
 

Co zrobić w sytuacji kiedy nie zostaniemy wpuszczeni na pokład?

Co zrobić jeśli pomimo opłaconego biletu nie ma miejsca na pokładzie? Przysługują nam wtedy pewne świadczenia. Przede wszystkim linia lotnicza musi się nami zaopiekować, zapewnić dostęp do posiłków i napojów. Przewoźnik ma obowiązek zapewnić wybór między zwrotem kosztów biletu a alternatywnym lotem. To może być lot tą samą linią, ale np. z przesiadką lub z zupełnie innym przewoźnikiem.

Jeśli musimy czekać na lot zastępczy przez jedną lub więcej nocy, linia musi zapewnić nam nocleg w hotelu. W tej samej sytuacji przewoźnik jest zobowiązany do zapewnienia transportu między lotniskiem a hotelem. Ponadto linia lotnicza musi wypłacić odszkodowanie w wysokości od 250 do 600 EUR, zależnie od długości trasy. 

Ile przysługuje odszkodowania za overbooking?

Zgodnie z przepisami Unii Europejskiej, wysokość rekompensaty zależy od odległości, jaką mieliśmy pokonać podczas lotu. Najczęściej stosowaną stawką jest 250 euro - tyle wynosi odszkodowanie za loty w obrębie UE o długości do 1500 kilometrów. W przypadku lotów od 1500 do 3500 km, linia lotnicza jest zobowiązana wypłacić 400 euro, a powyżej 3500 km - 600 euro. Warto jednak pamiętać o dwóch istotnych kwestiach: dla linii lotniczych spoza UE obowiązują inne przepisy, a podane kwoty stanowią jedynie minimalne wartości.

Ciekawym rozwiązaniem jest poszukiwanie ochotników, którzy dobrowolnie zrezygnują z wykupionego lotu - w zamian za wyższą rekompensatę niż standardowe odszkodowanie. Rekordziści otrzymali nawet 46 tysięcy złotych. Dodatkowo sam pasażer może zgłosić różne niedogodności związane ze zmianą terminu przelotu, a linia lotnicza może zaakceptować takie propozycje.

Ci, którzy mieli styczność z overbookingiem, mogą skorzystać z Kalkulatora Praw Pasażera. Wystarczy wpisać lotnisko wylotu i miejsce docelowe, a kalkulator sam wyliczy rekompensatę.
 

Źródło: TikTok, fly4free.pl