Turysci.pl Polska Ogromne problemy na kolei. 94 pociągi zostały odwołane, znaczne opóźnienia w całym kraju
zdjęcie poglądowe/pixabay.com/ibreen92

Ogromne problemy na kolei. 94 pociągi zostały odwołane, znaczne opóźnienia w całym kraju

8 lutego 2021
Autor tekstu: Patryk Korzec

Zima przyszła niespodziewanie i w ciągu jednej dobry wyrządziła wiele szkód, zarówno w transporcie kołowym, jak i w funkcjonowaniu pociągów. Jak podaje Polsat, niektóre składy dalekobieżne PKP Intercity opóźnione były o nawet ponad 100 minut . To odbiło się oczywiście na podróżujących, którzy często stracili jedyną możliwość dotarcia do określonego celu w poniedziałek.

Odwołane i opóźnione dziesiątki pociągów

Polsat News informuje, że 94 pociągi nie wyjechały w trasę. Dotyczy to m.in. Polregio, jak i Kolei Śląskich, Dolnośląskich, jak i Mazowieckich. Utrudniony był również dojazd na warszawskie lotnisko Chopina - pociąg z powodu złej pogody stał ponad 2 godziny na Dworcu Gdańskim . Jednocześnie Mirosław Siemieniec, rzecznik PKP PLK zapewniał portal, że sieć kolejowa w naszym kraju jest przejezdna.

Mamy komunikację niedostępną tylko na jednej linii kolejowej między Bielsko-Białą a Zwardoniem. Podajemy komunikaty, które pociągi zastąpione są autobusami, dotyczy to pociągów regionalnych, ale także międzynarodowych – stwierdził dla Polsatu.

Rzecznik podkreślił, że na tory wyjechało 11 lokomotyw osłonowych, które mają ratować sytuację na torach. Ich zadaniem jest przeciąganie pociągów . Jak stwierdził Siemieniec, „służby techniczne mają co robić", a podróżni bez wątpienia mają powody do złości i zniecierpliwienia. Warto więc dowiedzieć się, w jaki sposób można starać się o odszkodowanie od przewoźnika za nieudaną podróż.

Co zrobić, żeby dostać odszkodowanie? 

Jak podkreśla Polsat, aby otrzymać rekompensatę, pociąg musi być spóźniony co najmniej o godzinę . Jeśli tak się stanie, podróżni mają prawo ubiegać się o odszkodowanie na podstawie rozporządzenia Unii Europejskiej. Nie jest to jednak jedyny warunek, który musi zostać spełniony, by pieniądze pojawiły się na naszym koncie .

Reklamację podróżny może wysłać pocztą lub złożyć bezpośrednio w kasie przewoźnika, od którego kupił bilet . Trzeba jednak koniecznie zaznaczyć, że zależy nam na otrzymaniu gotówki - jeśli to pominiemy, mamy szansę otrzymać jedynie specjalny bon . Dzięki niemu za kolejny przejazd zapłacimy odpowiednio niższą cenę.

Urząd Transportu Kolejowego informuje, że jeśli opóźnienie naszego pociągu wynosi od 60 do 119 minut, to starać się możemy o 25 proc. wartości biletu jednorazowego, który kupiliśmy . Jeśli będziemy czekać dłużej niż 120 minut, rekompensata wzrasta do 50 proc. ceny, którą zapłaciliśmy .

Pasażerowie mają prawo do częściowego zwrotu ceny biletu kolejowego niezależnie od przyczyny opóźnienia pociągu, nawet w sytuacji, gdy dane opóźnienie spowodowane jest działaniem siły wyższej niezależnej od przewoźnika – zwraca uwagę UTK, cytowany przez Polsat.

Możliwe odszkodowanie dotyczy wyłącznie połączeń dalekobieżnych , czyli realizowanych kategoriami interRegio (IR), Twoje Linie Kolejowe (TLK), Express Intercity (EIC), InterCity (IC) oraz Express Intercity Premium (EIP). Oprócz wymienionych składów, przepis obejmuje również międzynarodowe przejazdy w granicach Unii Europejskiej, a także połączenia dalekobieżne Arrivy RP.

Kolejną istotną kwestią jest fakt, że pasażer ma szansę na odszkodowanie tylko wtedy, jeśli należna kwota jest wyższa niż 4 euro (lub równowartość). Podążając za tymi przepisami, jak wymienia Polsat News, rekompensata za opóźnienia, do których doszło w poniedziałek, nie należą się np. podróżnym Kolei Mazowieckich. Wynika to z faktu klasyfikowania ich jako połączenia lokalne.

Spotkała Cię niecodzienna sytuacja na wycieczce? Prowadzisz hotel lub pensjonat i chcesz podzielić się z nami swoimi spostrzeżeniami lub historiami? A może chcesz skontaktować się z nami w innej sprawie związanej z turystyką? Zapraszamy do wysyłania wiadomości na adres redakcja@turysci.pl

Artykuły polecane przez redakcję Turysci.pl:

Źródło: Polsat News

Obserwuj nas w
autor
Patryk Korzec

Zawodowo dziennikarz i copywriter, prywatnie podróżnik od lat zafascynowany zwiedzaniem świata autostopem oraz poznawaniem obcych kultur. Warsztat dziennikarski doskonalony m.in. w takich mediach jak Radio Sygnały, Nasze Miasto Opole, Muzyczny Horyzont, Pro Radio, Rock Radio w Grupie Radiowej Agory oraz Pikio.pl. Zamiłowanie do turystyki, połączone z pasją dziennikarską, zaowocowało zaangażowaniem w tworzenie portalu Turyści.pl. Chcesz się ze mną skontaktować? Napisz adresowaną do mnie wiadomość na mail: redakcja@turysci.pl.

Chcesz się ze mną skontaktować? Napisz adresowaną do mnie wiadomość na mail: redakcja@turysci.pl
turystyka Lotniska i linie lotnicze polska świat poradnik podróżnika quizy