Coraz mniej samolotów rosyjskich. Sankcje dają się we znaki, a podróże są coraz trudniejsze
Rosyjskie samoloty są konfiskowane za granicą. Minister transportu Witalij Sawielew poinformował o stracie 78 maszyn. Jest to skutek międzynarodowych sankcji, nałożonych na Rosję po ataku na Ukrainę.
Rosyjskie linie lotnicze mają coraz poważniejsze problemy. Mierzą się nie tylko z zamknięciem nieba nad USA czy krajami Unii Europejskiej, ale też z odcięciem dostaw samolotów oraz części i usług. Wiele krajów, od których Rosja dzierżawiła swoje maszyny, domaga się ich zwrotu lub nie zgadza na korzystanie z nich.
Rosyjskie samoloty odcięte. Kraj stracił 78 dzierżawionych maszyn
Zgodnie z analizą serwisu Cirium z 980 samolotów pasażerskich, używanych przez rosyjskie linie lotnicze, aż 777 maszyn jest dzierżawionych od zagranicznych podmiotów . IBA Group oszacował, że 515 z nich leasingowanych jest od europejskich firm . W związku z nakładanymi sankcjami oznacza to dla Rosji ogromny cios.
Dotyczy to na przykład Bermudów, wysp będących terytorium zamorskim Wielkiej Brytanii, które zawiesiły licencje wszystkim maszynom, które dzierżawiła od nich Rosja. Rosyjskie linie lotnicze do niedawna dzierżawiły stamtąd ponad 700 maszyn , by uniknąć opodatkowania.
Teraz okazuje się, że Rosja traci kolejne maszyny. Poinformował o tym tamtejszy minister transportu, Witalij Sawielew. Polityk dodał, że samoloty zostały skonfiskowane za granicą i nie wrócą do Rosji .
Rosyjskie lotnictwo. Konsekwencje sankcji
Rząd rosyjski usiłuje walczyć z konsekwencjami międzynarodowych sankcji na różne sposoby. Niedawno zostało uchwalone prawo, zgodnie z którym linie lotnicze Rosji mogą umieszczać w swoim rejestrze samolotów także maszyny dzierżawione od zagranicznych podmiotów . Do tej pory skorzystało z tej możliwości niewiele firm, bojąc się pogorszenia relacji ze swoimi partnerami.
Rosyjski minister transportu poinformował natomiast, że w chwili nałożenia sankcji kraj tej miał 1367 samolotów, a niemal 800 z nich znalazło się w krajowym rejestrze samolotów . Nie wyjaśnił jednak, ile z nich było dzierżawionych od innych krajów.
Większość leasingowanych przez Rosję samolotów należała do linii lotniczych Bermudów i Irlandii . Oba te kraje zawiesiły licencje tych maszyn. Dotyczy to też USA i Singapuru , kolejnych podmiotów, które nałożyły na Rosję sankcje. Airbusy i Boeingi, należące do zagranicznych podmiotów, stanowią połowę floty największej rosyjskiej linii lotniczej Aerofłot .
Źródło: Reuters, Onet, Euractiv, Business Insider, Money
Artykuły polecane przez redakcję Turystów:
-
Polak spotkał Rosjan na wakacjach. Aż ręce mu opadły, "czuli się jak władcy świata"
-
Do kieszeni Ukraińców wpłynęły już miliony. Wzruszający gest turystów z całego świata
Spotkała Cię niecodzienna sytuacja na wycieczce? Prowadzisz hotel lub pensjonat i chcesz podzielić się z nami swoimi spostrzeżeniami lub historiami? A może chcesz skontaktować się z nami w innej sprawie związanej z turystyką? Zapraszamy do wysyłania wiadomości na adres: redakcja@turysci.pl.