Wizz Air anulował bilety po 35 zł. Wiele osób nie wie, że może na tym zarobić
W wyniku błędu technicznego pasażerowie mogli kupić bilety na stronie Wizz Aira po jedyne 35 zł. Niedługo po jego wykryciu przewoźnik wysłał maile do pechowców z informacją, że ich bilet został anulowany. Jednak czy mógł tak postąpić?
W rozmowie z ekspertami Fly4Free poruszyło kwestię niedawnego błędu na stronie Wizz Aira. Przede wszystkim zastanawiano się, czy w takiej sytuacji przewoźnik mógł anulować pasażerom zakupione bilety po 35 zł.
W wyniku błędu pasażerowie kupili bilety po 35 zł. Wizz Air anulował je
Sytuacja miała miejsce 18 maja. W systemie rezerwacyjnym Wizz Aira można było zakupić bilety w cenie 35 zł w jedną stronę. Nie dotyczyły one jedynie bliższych tras, a nawet tych dalszych, m.in. do Abu Zabi czy na Wyspy Kanaryjskie. Jak podał Fly4Free z nieoficjalnych źródeł wynika, że w tej cenie zakupiono ok. 80 tys. biletów.
Po pewnym czasie Wizz Air zareagował. Jak się okazało to nie była promocyjna cena, a błąd techniczny. Osobom, które zakupiły bilety, wysłano maila z informacją, że zostały one anulowane.
Czy Wizz Air mógł tak postąpić? Co na to przepisy?
Zgodnie z treścią OWU, która obowiązuje od 1 marca 2023 r., przewoźnik może anulować bilet tylko w dwóch przypadkach, czyli w wyniku braku uiszczenia przez pasażera ceny całkowitej rezerwacji bądź, gdy dokonywana płatność jest oszustwem. W zapisie nie ma informacji, że z powodu błędu technicznego przewoźnik także może anulować bilet.
“Jeśli przy dokonywaniu rezerwacji (jej finalizacji) Przewoźnik podał cenę za dokonanie rezerwacji i pasażer taką cenę zapłacił, to należy uznać, że pasażer uiścił Cenę Całkowitą” - wyjaśnili eksperci z firmy DelayFix specjalizującej się w prawach pasażerów.
W tej sytuacji dwa punkty w OWU działają na niekorzyść Wizz Aira. Pierwszy z nich mówi o potwierdzeniu rezerwacji. W przypadku, gdy pasażer zapłacił za bilet i otrzymał od przewoźnika potwierdzenie w postaci planu podróży, doszło do zawarcia umowy na przewóz lotniczy. Oznacza to, że umowa była wiążąca. I skoro danego dnia była na stronie taka, a nie inna cena, należy uznać, iż cena całkowita została pokryta. Natomiast drugi z nich mówi, że bez zapłaty finalizacja rezerwacji nie zostanie dokończona. Pasażerowie, którzy otrzymali potwierdzenie od Wizz Aira, jednocześnie uiścili opłatę za bilety.
Co mogą pasażerowie zrobić?
Jak mówi rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 11 lutego 2004 r., pasażerom przysługuje odszkodowanie, jeśli przewoźnik odmówi przyjęcia na pokład. Jednak to tyczy się tylko lotów, które miały odbyć się w przeciągu dwóch tygodni od otrzymania informacji o anulowaniu biletów. Reszta pasażerów otrzyma zwrot środków, co już zapowiedział Wizz Air.
Źródło: fly4free.pl