Trudno uwierzyć w te luksusy w rosyjskim pociągu. W przedziale prysznic i prywatny sejf
Legendarny pociąg jeździ od 90 lat. Niewzruszenie mimo historycznych zawieruch, obojętny na wojenny czasy. Pasażerowie mają tam prawdziwe luksusy. Wieczór mogą spędzić w barze, a rano konduktor przynosi do przedziału naleśniki z kawiorem. I tylko chętnych do podróży nim coraz mniej.
Najbogatsi podróżni mają w Rosji osobną, biznesową poczekalnię
Twórcy vloga podróżniczego „Planeta Abstrakcja” poznają wschodnią kolej. Jeździli już m.in. po Kazachstanie.
Rok temu wybrali się w podróż po Rosji.
Ich celem było zamknięte, przemysłowe miasto Norylsk w azjatyckiej części Rosji, które leży za kręgiem polarnym.
Podróżowali koleją pięć dni i cztery dni drogą morską. Zmieniali pociągi i klasy. Zaczęli od najwyższej możliwej, luksusowej w legendarnym składzie Czerwona Strzała.
Zdziwili się jeszcze zanim wsiedli. Najbogatsi podróżni mają na dworcu (pełnym bezdomnych, których uparcie budzi ochrona) osobną, wydzieloną poczekalnię biznesową.
- Zamykasz drzwi i odcinasz się całkowicie od tego, co dzieje się na dworcu, jesteś jakby zupełnie w innym świecie - komentuje vloger pobyt w poczekalni.
Można tam przyjść trzy godziny przed odjazdem. Pasażerom nie nudzi się, bo czas mogą spędzić w restauracji. W cenie biletu na pociąg jest jedzenie i alkohol - kieliszek wina dla każdego pasażera - w poczekalni.
Oczekując na pociąg klasy biznes, każdy pasażer może też liczyć na masaż bez dopłaty.
- Witaj w strefie relaksu. Każdy ucisk szyi, kręgosłupa i pośladków służby odprężeniu - informuje po rosyjsku automatyczny, aksamitny głos każdego, kto siada w fotelu masującym.
Podobne luksusowe poczekalnie są w Petersburgu i Moskwie, Władywostoku, Nowosybirsku, Kazaniu.
Fot. Youtube, kadr z vloga Planeta Abstrakcja
Najlepsze lotnisko świata wybrane. Jest tam basen. kino, motylarnia i gigantyczna zjeżdżalnia Miasto tajemnic. Borne Sulinowo wciąż kryje ich mnóstwo do odkryciaLegendarna Czerwona Strzała jeździ miedzy Moskwą a Petersburgiem
Youtuberzy, Borys i Ola, wsiedli do Czerwonej Strzały, najbardziej luksusowego pociągu w Rosji. To skład, który jeździ od lat 30. ubiegłego stulecia. Został zmodernizowany.
- Kiedyś jeździł 60-70 km/godz., teraz 160 - mówi youtuber.
W trasie byli całą noc.
To, co najbardziej rzuca się w oczy, kiedy ogląda się film nagrany w luksusowym pociągu to puste przedziały, ciemny, opustoszały bar. Jakby poza młodymi Polakami w składzie nie było żywego ducha.
Do przestronnego wagonu de lux youtuberzy weszli po dywanie.
W klimatyzowanym, dwuosobowym przedziale na stoliku czeka porcja owoców dla każdego podróżnego i świeże kwiaty.
W szafie są kapcie i prywatny sejf oraz świeża pościel, szlafroki i ręczniki.
Kanapa w przedziale po rozłożeniu staje się dwuosobowym łóżkiem, u góry jest drugie.
Jest i sterownik do regulacji temperatury w przedziale, a obok guzik służący do wzywania konduktora w razie potrzeby.
W przedziale jest elegancka, prywatna łazienka z prysznicem.
Dla każdego przygotowany jest pakiet podstawowych przyborów higienicznych oraz sprzęt do czyszczenia butów.
W wagonie jest bar, ale jedzenie można też zamówić do przedziału. Przyniesie je konduktor.
Śniadanie w pociągu jest w cenie biletu. Do wyboru: omlet z serem, naleśniki z kawiorem lub owsianka.
Fot. Youtube, kadr z vloga Planeta Abstrakcja
Po ile są bilety na podróż najbardziej luksusowym rosyjskim pociągiem?
- Nocny przejazd 90-letnią Czerwoną Strzałą między Moskwą a Petersburgiem zyskał sławę legendy.
- Dziewięciogodzinna podróż flagowym rosyjskim pociągiem może kosztować nawet ok. 3 tys. zł (najdroższa jest podróż w przedziale ViP i bilety kupowane na ostatnią chwilę). Najtańsze bilety w 2. klasie można mieć za ok. 300 zł.
- Youtuberzy zapłacili za bilety na podróż Czerwoną Strzałą po 350 zł.
- Bilety można kupować z ponad miesięcznym wyprzedzeniem.
- Pociąg składa się z 15 wagonów wyprodukowanych przez rosyjskie zakłady Tverskoy Vagonostroitelniy Zavod specjalnie do obsługi tego pociągu.
Pierwszy raz pociąg wyjechał w trasę 10 czerwca 1931 r.
W czasie Wielkiej Wojny Ojczyźnianej pociąg nie kursował, skład był ukryty w magazynie.
Czerwona Strzała wróciła na tory w 1944 r. i kursuje w niezmienionej relacji.