Serwis Wakacje.pl odwołuje się od kary UOKiK. "Ceny ulegają ciągłej zmianie"
Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów nałożył na serwis Wakacje.pl karę ponad miliona złotych za "stosowanie nieuczciwej praktyki". Portal zapowiedział odwołanie się od decyzji urzędu.
Ceny prezentowane w ofercie spółki Wakacje.pl w wielu przypadkach miały odbiegać od tych, jakie widniały po kliknięciu w szczegóły danego wyjazdu. UOKiK podkreślił, że kwoty często nie zawierały obowiązkowej składki na fundusz gwarancyjny lub odnosiły się do oferty z przeszłości.
Oświadczenie zarządu Wakacje.pl
W przesłanym świadczeniu zarząd Wakacje.pl podkreśla, że nie zgadza się z przyjętą przez Prezesa UOKiK argumentacją dot. ukarania spółki.
- W tym postępowaniu zostaliśmy obarczeni odpowiedzialnością za coś, na co nie mamy wpływu. Nie ma takiej czynności, którą Wakacje.pl mogłyby samodzielnie wykonać, żeby zlikwidować te rozbieżności - tłumaczy Dariusz Górzny, prezes Wakacje.pl. Serwis prezentuje oferty ok. 100 biur podróży.
Biura podróży nie przesyłają aktualnych ofert
"Prezes UOKiK obarczył Wakacje.pl odpowiedzialnością za różnice w cenach ofert tychże biur, które mogą występować pomiędzy ceną wyświetlaną na wynikach wyszukiwania a widoczną na szczegółowym widoku oferty. UOKiK pominął okoliczność, że serwis Wakacje.pl, jako agent turystyczny, prezentuje zawsze ceny, jakie zostały mu przesłane przez biura podróży i na żadnym etapie nie wpływa na ich poziom. Same biura podróży powinny zgodnie z obowiązującymi przepisami przesyłać aktualne ceny do swoich pośredników, w tym do Wakacje.pl" - dodano w oświadczeniu.
- W EXIM tours oferujemy ponad 24 miliony sposobów na spędzenie urlopu. Ta ogromna baza danych, gdzie zmiana jednej składowej wpływa na cenę tysięcy ofert, musi najpierw zaktualizować się w systemach wewnętrznych organizatorów, a następnie być wyeksportowana do tysięcy biur podróży w całej Polsce. I ten proces po prostu trwa. Sposób działania portalu Wakacje.pl nie różni się od tego, jak działają inne, podobne platformy w Polsce, a także w Niemczech czy Wielkiej Brytanii - dodał Marcin Małysz, prezes EXIM tours.
Ceny w systemach ulegają ciągłym zmianom
- Ceny prezentowane w systemach rezerwacyjnych ulegają ciągłej zmianie ze względu na dynamikę wypełnień miejsc w hotelach i samolotach. Z uwagi na ilość danych proces aktualizowania cen w systemach wymaga określonego czasu i nie zawsze może się odbyć w czasie rzeczywistym. Zawsze jednak, w momencie zakładania rezerwacji, system potwierdza aktualną cenę - wyjaśnił Janusz Śmigielski, wiceprezes Grecos Holidays.
- Klient zawiera umowę świadomie, znając dokładną cenę imprezy i co ona zawiera. Wszyscy chcemy je prezentować klientom uczciwie i transparentnie, wykorzystując przy tym wszelkie możliwości technologiczne - dodał Śmigielski.
Zarząd Wakacje.pl podkreśla, że nie zgadza się z przyznaną karą, a spółka będzie się od niej odwoływać i podejmie kroki prawne.