Tak ostatecznie ma wyglądać CPK. Premier ogłosił nowy plan na megalotnisko
Co dalej z Centralnym Portem Komunikacyjnym? Jeszcze niedawno wszyscy zastanawiali się nad możliwością całkowitego zamknięcia projektu. Tymczasem rząd przedstawił bardzo ambitne plany - “zbudujemy najnowocześniejsze lotnisko w Europie”. Powstanie nie tylko CPK w Baranowie, ale także projekt “megalopolis” - szybkie połączenia z Warszawy do największych miast w Polsce. Rząd ma również nowe plany na rozwój lotniska im. Chopina, Modlina, a nawet Polskiej Linii Lotniczej LOT.
To ma być “trójskok w nowoczesną komunikację". Premier przedstawił także potencjalną datę uruchomienia CPK, czy kolejowy projekt “100 minut”…
Co dalej z CPK? Donald Tusk podjął ostateczną decyzję
Centralny Port Komunikacyjny
to nie tylko wielkie przedsięwzięcie branży lotniczej, ale także kolejowej. “
Do tej pory CPK kosztowało 2 miliardy 700 milionów złotych
” - przekazała premier Donald Tusk. Wstępny koszt inwestycji to 131 mld. Nikt jednak nie wie, ile ostatecznie może kosztować projekt, a plany, jakie na środowym spotkaniu ujawnił obecny rząd, są bardzo ambitne…
Wiceminister funduszy i polityki regionalnej, pełnomocnik rządu ds. Centralnego Portu Komunikacyjnego Maciej Lasek, jeszcze przed konferencją przyznał, że “rząd nie rezygnuje z projektu, ale go urealnia”. “ Optymalizujemy projekt części lotniskowej, czyli budowy lotniska. Optymalizujemy część kolejową” - przekazał Lasek dziennikarzom.
Czytaj więcej:
Nieodkryta perła Kujaw. To miasto słynące z soli i uzdrowisk
“Wszyscy zainteresowani poznają nasze plany i to w szczegółach, w detalach (...), tak żebyście państwo zobaczyli wszystko jak pod mikroskopem, jaka przyszłość czeka tę inwestycję” - zapowiadał na początku czerwca szef rządu, Donald Tusk. Teraz w końcu ujawnia szczegóły.
Lotnisko w Baranowie. Premier wskazał datę otwarcia. Zmiany także w LOT
Premier Donald Tusk, wraz z innymi przedstawicielami rządu, podkreślał, jak trudnym zadaniem była reorganizacja i wprowadzenie zmian w projekcie poprzedników, a także oddzielenie “emocji i ciężaru polityki, od tego co rzeczywiście jest Polsce potrzebne”.
Polski rząd nie zrezygnuje jednak z projektu CPK.
Według zapowiedzi pierwsze
samoloty z Baranowa
mają wystartować w 2032 roku. “Będzie to
najnowocześniejsze lotnisko w Europie
” - podkreślił premier. Rząd planuje także pilną modernizację Okęcia i nie zamierza ograniczać działalność już istniejących portów.
Czytaj więcej:
"To najgłupszy pomysł najgłupszego rządu". Jak wygląda plan Ryanaira na polskie lotniska?
“Naszym narodowym skarbem, jest
sieć lotnisk regionalnych
(…) będziemy w związku z tym nadal dbali o racjonalne połączenia. Do tego dochodzi rozbudowa Modlina (…) dla tanich linii lotniczych”. Premier obiecał także lepszy dojazd z Warszawy do Modlina, zarówno na trasie S7 jak i nowe
połączenie kolejowe ze stacji Warszawa Centralna
.
Rząd chce stawiać także na rozwój naszego narodowego przewoźnika, który rządzić ma właśnie w Baranowie.
PLL LOT
do 2032 roku ma też “uzupełnić flotę o 135 nowych samolotów”.
"Megalopolis". Największe zmiany dotkną polską kolej...
Największe zmiany mają dotyczyć jednak modelu kolejowego. Podczas konferencji omawiano projekt Y i “ Megalopolis , czyli projekt 100 minut”, który zakłada, że z Warszawy do Katowic, Krakowa, Wrocławia lub do Gdańska dojedziemy pociągiem właśnie w ciągu 100 minut. Zapowiadana szybka kolej ma rozwijać prędkości “300 do 320 kilometrów na godzinę”.
W projekt nowoczesnej komunikacji mają być włączone wszystkie duże miasta w Polsce.
Zgodnie z założeniem “megalopolis” powstanie nie tylko kolej dużych prędkości, ale rozbudowane zostaną również autostrady. “
Między Warszawą, a Łodzią
powstanie 3 i 4 pas
autostrady
” - obiecał premier.
“Zmiany, jakie proponujemy, mają prowadzić również do mniejszej ilości wywłaszczeń”. Premier obiecał projekt, który “naprawi krzywdy” tych, których posesje leżą obecnie na terenie planowanej budowy.
CPK nie przekonuje wszystkich. Wizz Air i Ryanair postawiły sprawę jasno
Swojego negatywnego stosunku do pomysłu budowy CPK nie krył
m.in. Michael O'Leary, szef Ryanaira
. W rozmowie z naszą redakcją, przyznał, że
plan powstania nowego lotniska “nigdy nie miał żadnego sensu”
.
W nieco lżejszym, ale podobnym tonie wypowiada się też prezes popularnej, taniej linii lotniczej Wizz Air. - Takie rzeczy nigdy nie powstają na czas. Zwykle są też dwa, trzy razy droższe.(…)Myślę jednak, że z drugiej strony jest to bardzo ekscytujące. Obecnie, w Europie nie powstają nowe lotniska" -
powiedział redakcji turyści.pl w rozmowie szef węgierskiej linii lotniczej József Váradi
.