Wyszukaj w serwisie
turystyka Lotniska i linie lotnicze okiem turystów polska europa świat poradnik podróżnika archeologia quizy
Turysci.pl > Okiem Turystów > Ponad 30 godzin na lotnisku. Polacy lecący z biurami podróży utknęli przed wakacjami
Natalia Księżak
Natalia Księżak 01.07.2024 15:03

Ponad 30 godzin na lotnisku. Polacy lecący z biurami podróży utknęli przed wakacjami

lotnisko chopina
fot. Redakcja Turyści

Nikt nie chciałby tak rozpoczynać wakacji. Turyści kilku biur podróży, udający się na all inclusive do Hurghady, czekali ponad 30 godzin na swój lot. W międzyczasie godzina wylotu zmieniła się kilka razy, a podróżni musieli kursować  z hotelu na lotnisko. Na jakie odszkodowanie mogą liczyć turyści? Sprawdziliśmy.

Organizatorzy tłumaczą nam teraz, co było przyczyną kłopotów na lotnisku Chopina. Turyści za problemy winią Itakę, Join Up! i Eti Travel, choć to nie do końca prawda. O swoje wakacje w tym roku powinni martwić się wszyscy podróżni, nie tylko ci lecący do Egiptu… 

Polacy lecący z biurami podróży utknęli przed wakacjami w Egipcie

Przypomnijmy, że wylot prawie 100 turystów z Lotniska im. Chopina do Hurghady miał odbyć się w czwartek. Relacje pasażerów opisywaliśmy już wcześniej. Ostatecznie samolot wylądował w Egipcie w sobotę nad ranem o godz. 3.34.

Pasażerowie Itaki, Join Up! i Eti Travel mieli udać się czarterowym połączeniem linii FlyEgypt. Z winy przewoźnika wylot przesuwano kilka razy.  

Czytaj więcej: Mieli być na all inclusive, a koczują na lotnisku Chopina. "Ani pieluch dla dzieci, ani jedzenia"

Pasażerowie Itaki skarżyli się na brak informacji. O tym, że jednak nie polecą, mieli dowiedzieć się 10 minut przez zaplanowanym lotem. Biuro podróży Itaka tłumaczy, że “opóźnienie zostało spowodowane względami operacyjnymi, pozostającymi po stronie przewoźnika”, a informacje dotyczące kolejnych zmian lotu były przekazywane “tak szybko, jak otrzymano je od dostawcy”.

Itaka przekazała również, że "turyści otrzymali możliwość rezygnacji z wyjazdu lub jego zmianę. Zostali też powiadomieni, że otrzymają pieniądze za niewykorzystane świadczenia. Czy w takich przypadkach pasażerowie mogą liczyć na coś więcej? 
 

Opóźnienia lotu i ponad 30 godzin na lotnisku

Oświadczenie w sprawie problemów z przewoźnikiem na Lotnisku im. Chopina przesłał również Join UP. Touroperator postanowił zaoferować poszkodowanym turystom zadośćuczynienie…

- Jest nam niezmiernie przykro z powodu sytuacji, w której znaleźli się pasażerowie i klienci Join UP! Naszym celem jest zapewnienie jak najlepszych wakacji i odpoczynku. Niestety, z przyczyn niezależnych od Join UP! wylot do Hurghady w Egipcie (lot FT1502, dnia 27 czerwca 2024) uległ znacznemu opóźnieniu - informuje  touroperator.

Czy biuro podróży odpowiada za opóźniony lot?

"Wszyscy nasi Klienci otrzymają zwrot za utracone w wyniku opóźnienia dni wakacji. Dodatkowo, przekażemy voucher o wartości 50 euro za osobę do wykorzystania na wycieczkę fakultatywną w Egipcie. Osoby, które zdecydowały się zrezygnować z wyjazdu, oprócz zwrotu pieniędzy, otrzymają 30% zniżki na inny wyjazd z oferty Join UP!" - informuje touroperator, który jako jedyny zaoferował takie warunki w sprawie przedłużającego się wylotu do Egiptu. 

Pasażerowie z Itaki informowali, że będą się ubiegać o odszkodowanie. W takich sytuacjach, podstawą zawsze jest próba uzyskania odszkodowania od przewoźnika. Na mocy Rozporządzenia UE 261/2004 poszkodowanym przysługuje zryczałtowana rekompensata w wysokości nawet do 600 euro na osobę. Sprawę utrudnia fakt, że czarterowa linia lotnicza nie posiada swojego bezpośredniego przedstawicielstwa w Polsce.

Turyści mogą również próbować dochodzić odszkodowania od biura podróży, jeśli w umowie zawarty był transport samolotem. Wynika to z artykułu 48 ustawy o imprezach turystycznych i powiązanych usługach - “organizator turystyki ponosi odpowiedzialność za wykonanie usług turystycznych objętych udział w imprezie turystycznej, bez względu na to, czy usługi te mają być wykonane przez organizatora turystyki, czy przez innych dostawców usług turystycznych”. Taka rekompensata będzie jednak  z reguły niższa, niż kwota odszkodowania od przewoźnika. Klientom przysługuje również prawo do rekompensaty za doświadczone niedogodności od biura podróży, które oparte jest na tzw. tabeli frankfurckiej.