odwołane i opóźnione pociągi w całej Polsce

zdjęcie poglądowe/pixabay.com/ibreen92

Ogromne problemy na kolei. 94 pociągi zostały odwołane, znaczne opóźnienia w całym kraju

8 Lutego 2021

Autor tekstu:

Patryk Korzec

Udostępnij:

Zima przyszła niespodziewanie i w ciągu jednej dobry wyrządziła wiele szkód, zarówno w transporcie kołowym, jak i w funkcjonowaniu pociągów. Jak podaje Polsat, niektóre składy dalekobieżne PKP Intercity opóźnione były o nawet ponad 100 minut. To odbiło się oczywiście na podróżujących, którzy często stracili jedyną możliwość dotarcia do określonego celu w poniedziałek. 

Odwołane i opóźnione dziesiątki pociągów

Polsat News informuje, że 94 pociągi nie wyjechały w trasę. Dotyczy to m.in. Polregio, jak i Kolei Śląskich, Dolnośląskich, jak i Mazowieckich. Utrudniony był również dojazd na warszawskie lotnisko Chopina - pociąg z powodu złej pogody stał ponad 2 godziny na Dworcu Gdańskim. Jednocześnie Mirosław Siemieniec, rzecznik PKP PLK zapewniał portal, że sieć kolejowa w naszym kraju jest przejezdna. 

Mamy komunikację niedostępną tylko na jednej linii kolejowej między Bielsko-Białą a Zwardoniem. Podajemy komunikaty, które pociągi zastąpione są autobusami, dotyczy to pociągów regionalnych, ale także międzynarodowych – stwierdził dla Polsatu. 

Rzecznik podkreślił, że na tory wyjechało 11 lokomotyw osłonowych, które mają ratować sytuację na torach. Ich zadaniem jest przeciąganie pociągów. Jak stwierdził Siemieniec, „służby techniczne mają co robić", a podróżni bez wątpienia mają powody do złości i zniecierpliwienia. Warto więc dowiedzieć się, w jaki sposób można starać się o odszkodowanie od przewoźnika za nieudaną podróż. 

Co zrobić, żeby dostać odszkodowanie? 

Jak podkreśla Polsat, aby otrzymać rekompensatę, pociąg musi być spóźniony co najmniej o godzinę. Jeśli tak się stanie, podróżni mają prawo ubiegać się o odszkodowanie na podstawie rozporządzenia Unii Europejskiej. Nie jest to jednak jedyny warunek, który musi zostać spełniony, by pieniądze pojawiły się na naszym koncie

Reklamację podróżny może wysłać pocztą lub złożyć bezpośrednio w kasie przewoźnika, od którego kupił bilet. Trzeba jednak koniecznie zaznaczyć, że zależy nam na otrzymaniu gotówki - jeśli to pominiemy, mamy szansę otrzymać jedynie specjalny bon. Dzięki niemu za kolejny przejazd zapłacimy odpowiednio niższą cenę. 

Urząd Transportu Kolejowego informuje, że jeśli opóźnienie naszego pociągu wynosi od 60 do 119 minut, to starać się możemy o 25 proc. wartości biletu jednorazowego, który kupiliśmy. Jeśli będziemy czekać dłużej niż 120 minut, rekompensata wzrasta do 50 proc. ceny, którą zapłaciliśmy

Pasażerowie mają prawo do częściowego zwrotu ceny biletu kolejowego niezależnie od przyczyny opóźnienia pociągu, nawet w sytuacji, gdy dane opóźnienie spowodowane jest działaniem siły wyższej niezależnej od przewoźnika – zwraca uwagę UTK, cytowany przez Polsat. 

Możliwe odszkodowanie dotyczy wyłącznie połączeń dalekobieżnych, czyli realizowanych kategoriami interRegio (IR), Twoje Linie Kolejowe (TLK), Express Intercity (EIC), InterCity (IC) oraz Express Intercity Premium (EIP). Oprócz wymienionych składów, przepis obejmuje również międzynarodowe przejazdy w granicach Unii Europejskiej, a także połączenia dalekobieżne Arrivy RP. 

Kolejną istotną kwestią jest fakt, że pasażer ma szansę na odszkodowanie tylko wtedy, jeśli należna kwota jest wyższa niż 4 euro (lub równowartość). Podążając za tymi przepisami, jak wymienia Polsat News, rekompensata za opóźnienia, do których doszło w poniedziałek, nie należą się np. podróżnym Kolei Mazowieckich. Wynika to z faktu klasyfikowania ich jako połączenia lokalne. 

Spotkała Cię niecodzienna sytuacja na wycieczce? Prowadzisz hotel lub pensjonat i chcesz podzielić się z nami swoimi spostrzeżeniami lub historiami? A może chcesz skontaktować się z nami w innej sprawie związanej z turystyką? Zapraszamy do wysyłania wiadomości na adres redakcja@turysci.pl

Artykuły polecane przez redakcję Turysci.pl:

Źródło: Polsat News