Darmowy bagaż we wszystkich samolotach? Wizz Air nie ma najmniejszych wątpliwości
Tanie linie lotnicze pobierały do tej pory od pasażerów opłaty za większy bagaż podręczny. Po uchwale Parlamentu Europejskiego nie będzie to już jednak takie proste. Unia Europejska ma plan na darmowy bagaż obowiązujący w każdym samolocie. Wizz Air nie ma jednak w tej sprawie najmniejszych wątpliwości.
- Prawo europejskie przewiduje, że linie lotnicze mogą same decydować o swoich strategiach handlowych - tłumaczy nam Yvonne Moynihan, członkini zarzadu Wizz Aira ds. korporacyjnych oraz ESG. Co dalej ze zmianami w UE?
Takie same walizki w Ryanair i Wizz Air? UE ma plany
Większość linii lotniczych wprowadza swoje własne regulaminy oraz wymiary bagażu. Pasażerom, którzy często podróżują, coraz ciężej jest się w tym wszystkim odnaleźć. Chociaż walizki najpopularniejszych tanich linii lotniczych, jak Wizz Air i Ryanair, różnią się między sobą zaledwie kilkoma centymetrami, to wprowadzają zamieszanie wśród podróżujących na lotniskach.
Sytuacji postanowili przyjrzeć się europosłowie. Nowo powstały projekt uchwały miałaby ujednolicić wymiary walizek zabieranych na pokład w całej Unii Europejskiej. Komisja UE żąda także respektowania uchwały z 2014 roku…
Darmowy bagaż we wszystkich samolotach w UE
Komisja Europejska wzywa do pełnego wdrożenia wyroku Trybunału Sprawiedliwości (TSUE), zgodnie z którym linie lotnicze nie powinny pobierać opłat za bagaż podręczny , który spełnia „rozsądne wymagania pod względem wagi i wymiarów”.
Idąc w tym kierunku, Komisja Petycji Parlamentu Europejskiego jednomyślnie zatwierdziła uchwałę wzywającą do ujednolicenia wymogów dotyczących rozmiaru i wagi bagażu podręcznego we wszystkich liniach lotniczych działających w UE.
Ma to na celu ochronę praw pasażerów i wyeliminowanie nadużyć stosowanych przez linie lotnicze, które pobierają od pasażerów opłaty lub nakładają kary za bagaż podręczny .
Wizz Air nie ma wątpliwości. "To operacyjnie niemożliwe!"
-Linie lotnicze mają swobodę handlową w zakresie ustalania cen, wagi lub wymiarów bagażu podręcznego. Jest on bezpłatny, ale jego rozmiar ustala osobno każda linia. To ważne, ponieważ wszystkie samoloty różnią się od siebie - tłumaczy nam Yvonne Moynihan, członkini zarzadu Wizz Aira ds. korporacyjnych oraz ESG.
-Wyobraźmy sobie 239 walizek na pokładzie i próbę zarządzania nimi. To operacyjnie niemożliwe! Ilość bagaży musi być ograniczona i regulowana. Uważam, że dotychczasowe rozwiązanie odpowiada zarówno klientom, jak i liniom - dodaje Moynihan.
Rezolucja, która została zatwierdzona jednomyślnie, zostanie poddana pod głosowanie na posiedzeniu plenarnym Parlamentu Europejskiego w Strasburgu w październiku przyszłego roku.