Czy pracodawca może odwołać z urlopu? Gdy dzwoni telefon, masz jedno wyjście. Ale jest haczyk
Wyobraź sobie, że leżysz na leżaku, wsłuchując się w szum fal i wystawiając twarz ku słońcu, aż tu nagle dzwoni telefon od pracodawcy z poleceniem przerwania wypoczynku. Taki scenariusz jawi się jako najgorszy z możliwych i wzbudza wiele obaw wśród pracowników etatowych. Czy pracodawca może decydować o skróceniu naszych wakacji? Czy pracownik ma możliwość odmowy? Sprawdź, czy znasz swoje prawa w kontekście przerwania urlopu wypoczynkowego.
Czy pracodawca może odwołać pracownika z urlopu?
Biurowce święcą pustkami już nie tylko przez pracę zdalną. W związku ze szczytem sezonu wakacyjnego przypadającym na przełom lipca i sierpnia wielu pracowników przebywa na urlopach. To właśnie teraz w najlepsze trwa okres sprzyjający odpoczynkowi od stresu związanego z pracą, ładowaniu baterii, odkrywaniu nowych pasji i aktywności na świeżym powietrzu. Po tatrzańskich szlakach spacerują tłumy, a w niektórych nadmorskich miejscowościach brakuje miejsca na plaży, by rozłożyć ręcznik.
Mimo iż harmonogram urlopów powinien być ustalony z pewnym wyprzedzeniem, by zapewnić normalny tok pracy w niepełnym składzie, pewne niespodziewane okoliczności wymagają reorganizacji w firmie. Bywają sytuacje, gdy zapada decyzja o skróceniu bądź przerwaniu urlopu wypoczynkowego, co może pokrzyżować pracownikowi wakacyjne plany.
Czy w świetle prawa pracodawca może odwołać pracownika z urlopu? Przepisy w tym zakresie są dość precyzyjne: art. 167 § 1 Kodeksu pracy przewiduje taką możliwość jako polecenie służbowe.
Czytaj więcej: Po co turyści w Chorwacji zabierają ocet na plażę? Problem z roku na rok jest coraz większy
Kiedy można odwołać pracownika z urlopu?
Gdy zachodzi konieczność natychmiastowego powrotu do pracy, zgodnie z prawem pracodawca ma prawo ściągnąć nas do zakładu pracy. Może to zrobić tylko w jednym przypadku — gdy niezbędnej obecności pracownika wymaga sytuacja, która nie była możliwa do przewidzenia w momencie rozpoczęcia urlopu.
Przepisy nie precyzują dokładnych przyczyn uzasadniających decyzję pracodawcy. W praktyce do takich sytuacji zaliczamy potrzebę zastąpienia innego pracownika, który np. uległ wypadkowi i trafił do szpitala, strategicznie ważne z punktu widzenia firmy negocjacje z klientem, konieczność realizacji pilnego zamówienia lub reklamacji, a także awarie urządzeń, które wyłącznie ta konkretna osoba jest w stanie naprawić. Innymi słowy: na ryzyko ściągnięcia do zakładu pracy narażeni są przede wszystkim pracownicy wysoko wykwalifikowani w wąskich specjalizacjach, a także osoby na stanowiskach kierowniczych czy menadżerskich.
Czytaj więcej: Na plaży w Łebie jak w Egipcie. Turyści natychmiast ruszyli z aparatami, uchwycili coś niesamowitego
W opisanych wyżej sytuacjach pracownik musi zastosować się do polecenia pracodawcy i nie może polemizować z przełożonym w zakresie zasadności (lub jego braku) odwołania go z urlopu. Niesubordynacja może zostać ukarana upomnieniem lub grzywną. Jest jednak pewien haczyk.
Urlop wypoczynkowy a telefon i maile od pracodawcy
Czy pracownik ma prawo odmówić przerwania urlopu? Wiele zależy od tego, czy odbierze telefon lub maile od pracodawcy. W przepisach brak zapisu dotyczącego obowiązku utrzymywania stałego kontaktu z pracodawcą w trakcie urlopu wypoczynkowego. Pracodawca może wybrać dowolną formę przekazania informacji, np. zadzwonić, wysłać SMS, maila, jednak metoda ta musi być skuteczna.
Należy mieć świadomość, że pracodawcę odwołującego z urlopu Kodeks zobowiązuje do pokrycia kosztów poniesionych przez odwołanego pracownika w bezpośrednim związku z tym odwołaniem, tj. koszt transportu i noclegi w drodze powrotnej z urlopu, a także uwzględniając koszty pośrednie, np. wykupione wcześniej bilety na wycieczki i atrakcje, które nie zostaną wykorzystane, oraz pobyt w hotelu wraz z opłaconym wcześniej wyżywieniem. Ponadto pracownik ma prawo do niewykorzystanych dni urlopu, nawet jeśli jego urlop został przerwany, a po powrocie do pracy, pracodawca ma obowiązek zgodzić się na nowy termin urlopu.