Wyszukaj w serwisie
turystyka Lotniska i linie lotnicze okiem turystów polska europa świat poradnik podróżnika archeologia quizy
Turysci.pl > Lotniska i linie lotnicze > “Załoga jest ślepa”. Była stewardessa zdradza sekrety podróży samolotem
Marlena Kaczmarek
Marlena Kaczmarek 12.05.2024 12:25

“Załoga jest ślepa”. Była stewardessa zdradza sekrety podróży samolotem

samolot
fot. PradeepGaurs / Shutterstock

Podróżując samolotem, często bierzemy udział w szeregu różnego rodzaju procedur bezpieczeństwa, jednak nie zawsze wiemy, od czego one zależą. Była stewardessa Katarzyna Pedersen w podcaście “Kilka pytań” opowiedziała o pracy załogi w trakcie lotu. 

“Załoga jest ślepa”

Pasażerowie często nawet nie zdają sobie sprawy, jak ważną rolę pełnią w przebiegu lotu. Latając samolotem można usłyszeć, że podczas startu i lądowania okna muszą być odsłonięte. Dlaczego tak się dzieje? 

- Na czas startu i lądowania, czyli ten krytyczny czas, kiedy dzieje się najwięcej wypadków, to jest 11 krytycznych minut, załoga jest ślepa. Załoga siedzi z przodu i z tyłu, a pasażerowie to są oczy i uszy, przede wszystkim oczy załogi - tłumacztyła Katarzyna Pedersen, była stewardessa, w rozmowie z “Kilka pytań”.

- Jeśli coś się będzie działo z silnikiem, czy to będzie iskra, płomień czy dym, to tylko i wyłącznie pasażer jest w stanie zaalarmować załogę. Drugą rzeczą jest to, że na czas lądowania i startu światła są zgaszone - dodała ekspertka. 

Światła w samolocie zgaszone na czas startu i lądowania

- Gdyby coś się działo i trzeba było szybko ludzi ewakuować z rozświetlonego jak choinka samolotu w ciemność, no to wiadomo: wychodzimy z jasnego pomieszczenia w ciemne i nie widzimy nic. A tu musimy być przygotowani. Dlatego to wszystko trzeba wygasić, żeby te oczy przyzwyczaiły się do warunków panujących na zewnątrz na wszelki wypadek - tłumaczyła była stewardessa. 

Czytaj więcej: Rzymianie mówili na nie “Wyspy Bogów”. Turkusowa woda i perłowy piasek cię urzekną

Internauci podzieleni

Jak się okazuje, niektórzy internauci stosują w życiu zasadę “im mniej wiesz, tym lepiej śpisz”. Sądząc po komentarzach, nie wszyscy są zadowoleni z tego, jak duża odpowiedzialność spoczywa na pasażerach. 

“Nie wiedziałam, dlaczego tak jest… I sama nie wie, czy chciałam to wiedzieć czy nie…” - napisała jedna z komentujących. 

“Od dzisiaj już nie latam samolotami”, “Ja zawsze śpię, więc biada nam wszystkim”, “Wolałam tego nie wiedzieć”, “No i bardzo dziękuję, zawsze mnie zastanawiały te rzeczy” - pisali inni. 

Czytaj więcej: Ułóż warstwami herbatniki, krem i banany. Ten przepis jest godny nagrody