Wyszukaj w serwisie
turystyka Lotniska i linie lotnicze polska świat poradnik podróżnika quizy
Turysci.pl > Polska > Wielkie zmiany na drodze do Zakopanego. To może całkiem zmienić widok na Tatry
Angelika Czarnecka
Angelika Czarnecka 07.11.2024 13:54

Wielkie zmiany na drodze do Zakopanego. To może całkiem zmienić widok na Tatry

zakopianka
Fot. GDDiK

W całej Polsce ruszają audyty krajobrazowe. Samorządy przygotowują uchwały, które m.in. rozwiążą problem reklam wielkopowierzchniowych przy zakopiance - informuje “Gazeta Wyborcza”. 

Reklamy przy zakopiance. Mieszkańcy mają dość zasłoniętego widoku Tatr

Nic tak nie szpeci krajobrazu jak szereg gęsto rozstawionych banerów, które skutecznie zasłaniają widok na góry Tatry. W 2015 r. za sprawą Bronisława Komorowskiego miały nastąpić radykalne zmiany w tej kwestii, ale niestety nie przyniosły oczekiwanych efektów.

Janusz Sepioł, jeden z autorów ustawy krajobrazowej wyjaśnił w rozmowie z “Gazetą Wyborczą”, że decyzje w sprawie banerów należą do samorządów. Walka z kolorowymi reklamami przy “starej” części zakopianki wciąż jednak trwa. Możliwe, że wkrótce nastąpi przełom. W końcu wszystkie województwa w kraju sporządzają audyty krajobrazowe.

Zmiany w drodze do Zakopanego. Ruszają audyty krajobrazowe

Małopolski Urząd Marszałkowski poinformował o sporządzanym audycie, w którym zawarto ważną kwestię. Mowa o rekomendacji usunięcia reklam wielkopowierzchniowych przy zakopiance. Możliwe, że nie tylko zostaną one uporządkowane, ale całkiem znikną na skutek wprowadzenia całkowitego zakazu ich umieszczania.

Rzeczniczka Małopolskiego Urzędu Marszałkowskiego Magdalena Opyd w rozmowie z “Gazetą Wyborczą” przekazała, że będzie to długi proces i trzeba uzbroić się w cierpliwość. Dodała natomiast, że zlokalizowane przy zakopiance banery to jedna z “najbardziej widocznych form degradacji krajobrazu”. 

Burmistrz Zakopanego o kolorowych reklamach

- W poprzedniej uchwale dotyczącej reklam było wiele tak zwanych furtek, które pozwalały na ominięcie przepisu. Przygotowujemy nową uchwałę, która ma rozwiązać problem niechcianych reklam wielkogabarytowych na terenie Zakopanego, w tym na terenach przy wjeździe do miasta (...) - powiedział w rozmowie z “Wyborczą” burmistrz miasta Zakopane Łukasz Filipowicz. 

Za: “Gazeta Wyborcza”