Turysci.pl > Archeologia > Szokujące ustalenia naukowców z Wrocławia. "To najstarsze dzieło sztuki w Polsce"
Łukasz  Miłoszewski
Łukasz Miłoszewski 23.04.2024 08:37

Zdjęcie poglądowe
Fot. udra11 / Shutterstock

Podczas wizyty w muzeum często zwracamy uwagę na czas powstania obrazu, czy rzeźby. Wiek jest wyznacznikiem, który może znacznie podnieść status i rangę dzieła sztuki. W tym kontekście jeszcze bardziej istotne są najnowsze ustalenia naukowców. Dzięki nim znamy odpowiedź na pytanie jakie jest najstarsze dzieło sztuki w Polsce.

Sztuka jest z nami od zawsze

Stwierdzenie, że człowiek tworzy sztukę i nie może bez niej żyć już od samego początku, wcale nie jest dalekie od prawdy. Wbrew powszechnemu przekonaniu krewny człowieka współczesnego, czyli neandertalczyk, nie był istotą prymitywną i na przykład tworzył sztukę naskalną. To właśnie w jego czasach trzeba poszukiwać najstarszych dzieł.

Naukowcy podążyli za tą myślą i ponownie przyjrzeli się znalezisku z Jaskini Dziadowa Skała w Zawierciu, które odkryto w latach 50. XX wieku. Mowa o kości pokrytej szeregiem niemal równoległych nacięć. Przed ponownymi badaniami uważano, że artefakt ten ma około 50 tysięcy lat i że jest to żebro zwierzęce. Te teorie można powoli włożyć między bajki.

Badania naukowców z Wrocławia

Za ponowne przebadanie kości z Zawiercia odpowiada zespół badaczy pod kierunkiem prof. Tomasza Płonki i prof. Andrzeja Wiśniewskiego z Instytutu Archeologii Uniwersytetu Wrocławskiego. Wyniki ich pracy można przeczytać na łamach prestiżowego czasopisma naukowego „Journal of Archaeological Science”.

Naukowcy z Wrocławia ustalili, że znalezisko z Jaskini Dziadowa Skała to najstarsze „dzieło sztuki” znalezione na ziemiach naszego kraju. Zdobiona kość pochodzi sprzed 130–115 tysięcy lat, czyli z czasów, z których pochodzą najstarsze zachowane w Polsce szczątki neandertalczyka. Co więcej, nie jest to żebro, a kość promieniowa należącą do niedźwiedzia brunatnego.

Badacze podkreślają, że to także najstarszy przejaw myślenia symbolicznego z terenów Polski. Odkrycie było możliwe dzięki analizie dokumentacji archeologów sprzed 70 lat, ale także tomografii komputerowej i badaniom pod precyzyjnym mikroskopem.

Jako powstał ten eksponat?

Naukowcy podczas badań chcieli zrozumieć, w jaki sposób zostały wykonane symboliczne nacięcia. W tym celu archeolodzy zrobili eksperymenty z użyciem replik pradziejowych narzędzi. Z nich wynika, że ślady wykonano głównie jednokierunkowym ruchem w stronę wytwórcy z pomocą krzemiennego narzędzia. Można zaryzykować stwierdzenie, że nacięcia mogły mieć charakter symboliczny, ponieważ mają specyficzne cechy: są powtarzalne, podobne do siebie i zorganizowane w grupie.

Opisany zabytek można zobaczyć na wystawie w Muzeum Archeologicznym i Etnograficznym w Łodzi. Naukowcy dodają, że podobne artefakty można podziwiać też we Francji, Włoszech czy Bułgarii. Jedne z najstarszych pochodzą z Azji i mają nawet pół miliona lat.

Źródło: national-geographic.pl