Wyszukaj w serwisie
turystyka Lotniska i linie lotnicze polska świat poradnik podróżnika quizy
Turysci.pl > Polska > PKP szybkie jak nigdy. Do Zakopanego dojedziemy w rekordowym tempie
Magda Antoł
Magda Antoł 22.05.2023 11:01

PKP szybkie jak nigdy. Do Zakopanego dojedziemy w rekordowym tempie

Pociąg
Fot. Pixabay

Wystartowała ambitna inwestycja PKP. Dzięki niej będziemy mogli szybciej podróżować w kierunku Zakopanego.

Wystartował projekt ulepszenia komunikacji kolejowej na południu Polski. Po kilkudziesięciu latach powstanie najdłuższa nowa linia kolejowa w Polsce. Projekt ma znacznie ułatwić podróżowanie w kierunku Zakopanego.

Będą trzy etapy inwestycji PKP

Inwestycję podzielono na trzy etapy. W pierwszym opracowano dokumentacje projektowe i wykupiono odpowiednie grunty pod nowe tory. Wykonawca dostarczył do PKP SA opracowania, tj.: koncepcję programowo-przestrzenną, projekty budowlane i wykonawcze oraz decyzje administracyjne. Ogłoszono też postępowania przetargowe na roboty budowlane.

11 maja podpisano umowy z firmami. Pierwsza z nich BUDIMEX zrealizuje odcinek A1 Chabówka - Rabka Zaryte. Natomiast konsorcjum firm TORPOL oraz INTOP WARSZAWA będzie odpowiedzialne za odcinek E bocznicy Klęczany - Nowy Sącz.

PKP planuje nową trasę

Drugi etap może okazać się większym wyzwaniem, gdyż w planie jest mowa nie tyle o modernizacji linii kolejowej między Chabówką a Nowym Sączem. Ma również powstać nowa trasa, która połączy Podłęże z Tymbarkiem oraz Mszaną Dolną. Jej długość wyniesie 58 km. Dodatkowo zostanie wybudowanych 11 tuneli, osiem estakad, 20 mostów i ponad 30 wiaduktów. 

Jak powiedział prezes PKP SA, zawarta umowa w styczniu 2019 r. jest największą w historii polskiej kolei pod względem zakresu.

Ostatni etap skróci czas podróży do Zakopanego

Końcowym etapem prac będą lepsze połączenia południa Małopolski, czyli Tatr, Beskidów i Gorce z Krakowem i innymi większymi miastami. Przede wszystkim skróci się czas podróżowania do miejsc turystycznych. Na trasie Kraków - Zakopane jazda wyniesie mniej niż dwie godziny. Natomiast z Krakowa Głównego do Nowego Sącza dojedziemy w niecałą godzinę. Mieszkańcy okolic, wzdłuż których będzie przebiegać nowa linia, otrzymają kolejną opcję dojazdu. Dodatkowo podróżowanie na Słowację stanie się prostsze.

Koszt inwestycji wyniesie ok. 12 mld zł. Znaczącą trudnością w budowie może okazać się teren fliszu karpackiego, który zawiera naprzemianległe warstwy skały osadowej. Finalnie prace powinny zakończyć się w 2027 r.

Źródła: onet.pl, gov.pl