Wyszukaj w serwisie
turystyka Lotniska i linie lotnicze polska świat poradnik podróżnika quizy
Turysci.pl > Polska > Nowe przepisy w polskich hotelach. Klienci nie unikną niewygodnych pytań
Paulina Pacholec
Paulina Pacholec 11.04.2024 15:50

Nowe przepisy w polskich hotelach. Klienci nie unikną niewygodnych pytań

Hotel (zdjęcie poglądowe)
fot. Canva

Od połowy lutego hotelarzy obowiązują nowe przepisy. Jak się okazuje, nie każdy ma o tym pojęcie. Ponadto wielu z nich nie wie, jak się do nich dostosować. 

Czym jest Lex Kamilek?

Od 15 lutego 2024 roku zaczęły obowiązywać nowe przepisy dotyczące walki z przestępczością seksualną i ochrony małoletnich, wprowadzone przez tzw. "Lex Kamilek". Nazwa pochodzi od tragicznej historii ośmioletniego chłopca z Częstochowy, który został zakatowany przez swojego ojczyma.

Te regulacje nakładają na określonych pracodawców obowiązek weryfikacji swoich pracowników w Rejestrze Sprawców na Tle Seksualnym. Wymagają od hotelarzy stworzenia oraz wdrożenia procedur zapewniających bezpieczne relacje między dziećmi, a personelem. Określają również zasady interwencji w sytuacjach podejrzeń zagrożeń.
 

Nowe przepisy w hotelach

Zarządcy obiektów noclegowych mają cztery miesiące na wdrożenie zmian i dostosowanie się do standardów określonych w "Lex Kamilek". W przypadku braku działania grożą im kary. Jednakże nie wszyscy są świadomi nowych wymagań. Zgodnie z ankietą przeprowadzoną przez Nocowanie.pl wśród 502 przedstawicieli obiektów noclegowych, aż co trzeci z nich (34 proc.) nie posiada wiedzy na temat obowiązku stosowania Standardów Ochrony Małoletnich.

“Część uczestników badania dowiedziała się o nowych przepisach i nałożonych na nich obowiązkach właśnie z naszej ankiety” - mówi Agnieszka Rzeszutek. “Widzimy ogromny głód informacji. Zamierzamy wykorzystać własne narzędzia komunikacji i wyposażyć w wiedzę naszych partnerów, czyli właścicieli ponad 22 tysięcy obiektów noclegowych w bazie naszego serwisu” - dodaje.

Czy właściciele hoteli stosują się do przepisów?

W grupie respondentów, którzy są świadomi zmian, 37% zadeklarowało wprowadzenie procedur reagowania na przypadki przemocy wobec dzieci, a 14% przeprowadziło szkolenia dla personelu dotyczące ochrony małoletnich. Dodatkowo, 39% stwierdziło, że wprowadziło procedury identyfikacji dziecka oraz jego relacji z osobą dorosłą, z którą przebywa w obiekcie. To właśnie ten wymóg budzi wątpliwości u pozostałych. Aż 75% ankietowanych przyznaje, że od czasu wejścia w życie "Lex Kamilek" jeszcze nie przeprowadziło procesu 
identyfikacji gości z dziećmi.

"Nie mam pojęcia jak można formalnie ustalić, czy osoba przyjeżdżająca z dzieckiem jest jego prawnym opiekunem, dzieci w dowodzie nie ma. Wiem, że powinienem, ale nie wiem, jak to robić"- pisali ankietowani.

Nowe przepisy szczególnie kładą nacisk na rolę identyfikację relacji między dziećmi, a dorosłymi, którzy przebywają w obiekcie noclegowym. W praktyce, zgodnie z zapisami ustawy, personel obiektu ma obowiązek zadawać pytania dotyczące relacji między dorosłymi a dziećmi, upewniać się co do ewentualnego pokrewieństwa oraz monitorować te relacje, aby zapewnić, że nie dzieje się nic niepokojącego.

Zmiany w hotelach. Trzeba być gotowym na dziwne pytania

Hotelarze są zmartwieni tymi zmianami. Obawiają się, że to może być uciążliwe dla ich gości, a pytania tego typu mogą być odbierane jako nietypowe. Jednakże w przypadku jakichkolwiek wątpliwości dotyczących bezpieczeństwa dziecka, pracownicy obiektu są zobowiązani podjąć odpowiednie kroki, włącznie z powiadomieniem policji lub innych właściwych organów.

“Ci, którzy próbują wdrażać procedury często spotykają się z oporem gości. Potrzebna jest więc również kampania informacyjna skierowana bezpośrednio do turystów, która wyjaśni im, że to nie wścibstwo recepcjonisty, a wymogi przepisów nastawionych na bezpieczeństwo małoletnich” - mówi ekspertka Nocowanie.pl.

Źródło: nocowanie.pl

Czytaj więcej: Nowa maskotka podbija serca turystów w Zakopanem. “Nie wiem, co o tym myśleć”