Turysci.pl > Świat > Niesamowite odkrycie naukowców. W kuli z pazurami dostrzegli coś, czego się nie spodziewali
Dorota Witt
Dorota Witt 08.04.2023 17:02

Znalezisko archeologiczne
Fot. Canva, Twitter, Yukon Beringia Interpretive Centre

Znaleziona przez górników kula z pazurami i włosami na pierwszy rzut oka nie przypomina niczego, co znamy, a jednak, kiedy usłyszymy, że po latach naukowcy dostrzegli w niej ślady prehistorycznego zwierzęcia, chwilę się zastanowimy. Ostatecznie zapytamy nieśmiało: czy to może wiewiórka?

Historyczne odkrycie archeologiczne. Znaleziona w Kanadzie to prehistoryczna wiewiórka

To prehistoryczna wiewiórka. Ma ponad 30 tys. lat. Potwierdziły to zdjęcia rentgenowskie i analizy dokonane przez naukowców z Yukon Beringia Interpretive Centre w Kanadzie.

Niepozorna kula z pazurami, wyglądająca jakby była pokryta skórą, trafiła trzy lata temu w ręce górników z Dawson City w Jukonie. Wydobyli ją podczas pracy. Zwrócili na nią uwagę, bo wystawały z niej włosy i pazury. Dopiero teraz badacze dowiedli, że to niezwykle rzadkie znalezisko archeologiczne.

• Sprawa ruszyła, kiedy znaleziskiem zainteresowali się paleontolodzy z Kanady z Grantem Zazulą, specjalistą od wiewiórek, na czele.
  • W ośrodku naukowo-wystawienniczym Yukon Beringia Interpretive Centre badacze zrobili zdjęcia rentgenowskie kuli.
  • Na monitorach zobaczyli szkielet, głowę i ogon gryzonia.

Projekt bez tytułu - 2023-04-07T125631.492.png

Fot.: Twitter, Yukon Beringia Interpretive Centre

Turystka poprosiła, żeby zaklinacz w Marrakeszu nagrał dla niej kobrę. Więcej na pewno tego nie zrobi Kobieta usłyszała hałas i podeszła bliżej. W lesie na Dolnym Śląsku toczyła się walka o życie

Wiewiórki dostosowywały się do zmian klimatu. Odkrycie będzie bazą naukowej wiedzy

- Cieszymy się, że możemy podzielić się kilkoma zdjęciami wiewiórki, mającej 30 tys. lat. Udało nam się uzyskać niesamowite zdjęcia rentgenowskie szczątków zwierzaka - napisali naukowcy we wpisie na Twitterze.

To nie tylko ciekawostka. Historyczne odkrycie stanie się źródłem wiedzy o czasach prehistorycznych.

- Jej prawdziwa wartość jest naprawdę edukacyjna, ponieważ przedstawia świat z epoki lodowcowej - mówi Zazula dziennikarzom telewizji CP24. - Dzięki takim znaleziskom można dowiedzieć się więcej nie tylko o samych zwierzętach, ale również o ich pożywieniu, a więc ówczesnej florze - dodaje.

Naukowiec uważa, że skoro wiewiórki istnieją od kilku milionów lat, musiały ciągle dostosowywać się do zmian klimatu.

- To niesamowitą historią przetrwania - mówi o procesie tych przeobrażeń.

Niesamowite znalezisko archeologiczne będzie można oglądać

Już w przyszłym miesiącu wiewiórka ma trafić na część wystawienniczo-meuzealną Yukon Beringia Interpretive Centre. Zwiedzający będą mogli ją oglądać.

Źródło: Yukon Beringia Interpretive Centre, CP24