Wyszukaj w serwisie
turystyka Lotniska i linie lotnicze okiem turystów polska europa świat poradnik podróżnika archeologia quizy
Turysci.pl > Polska > Lotnisko w Radomiu kusi pasażerów darmową opcją. To wystarczy?
Dorota Witt
Dorota Witt 27.04.2023 11:35

Lotnisko w Radomiu kusi pasażerów darmową opcją. To wystarczy?

Lotnisko Warszawa-Radom
Fot. Facebook, Polskie Porty Lotnicze

Lotnisko Radom-Warszawa jest gotowe do startu. Pierwszy samolot pasażerski przyleci tam wieczorem, 27 kwietnia, z Paryża. To kolejne podejście. Już raz radomski port został zamknięty z braku pasażerów. Tym razem ma być inaczej. Są już pierwsze próby kuszenia podróżnych. 

Port lotniczy Warszawa-Radom jest nowoczesny i wygodny

Pierwszy samolot pasażerski wyląduje na lotnisku Warszawa-Radom im. Bohaterów Radomskiego Czerwca 1976 roku wieczorem, 27 kwietnia. Przyleci ze stolicy Francji. Następnego dnia pracownicy lotniska odprawią pasażerów do Rzymu i Paryża.

Przebudowany port lotniczy ma nowoczesny terminal o powierzchni 30 tys. m. kw i dużą, wygodną strefę komercyjną z restauracjami, kawiarniami, sklepami duty free, pokojami opieki nad dziećmi i placami zabaw. Możliwości ma spore: na początku działalności może obsłużyć rocznie ok. 1 mln pasażerów, a docelowo nawet ponad 3 mln.

Ogromne zainteresowanie wyjazdami na majówkę, ale Polacy trzymają się za kieszeń Majówka z Ryanairem? Polacy wybierają trzy kierunki, wiemy które

Wakacje z wylotem z Radomia organizuje dziewięć biur podróży

PLL LOT oferuje regularne połączenia z Radomia do Paryża, Rzymu, Prewezy, Tirany i Warny. Wakacje z wylotem z Radomia organizuje dziewięć biur podróży: Coral Travel, Exim Tours, Greckie Podróże, ITAKA, Nekera, Rainbow, Rego-Bis, Sun&Fun Holidays i TUI. Czarterami zabiorą pasażerów m.in. do Antalyi, Burgas, ale też Warny i Tirany.

Lotnisko jest gotowe na przyjęcie najpopularniejszych samolotów: A320 lub B737, ale także większych maszyn, jak B787 dreamliner.

Mogąca pomieścić nawet do 11 statków powietrznych płyta postojowa otacza terminal, dzięki czemu transfer pasażerów między stanowiskami odprawy a samolotem będzie znacznie szybszy niż na większości lotnisk w Europie. 

Kursy shuttle busami to darmowa usługa wprowadzona przez Lotnisko Warszawa-Radom

Pomysłem na to, jak rozruszać podróżnych w Radomiu, jest oferta darmowych przejazdów do i z Lotniska Chopina w Warszawie w ramach transferu lotniskowego. Kursy shuttle busami to kolejna po darmowych parkingach promocja wprowadzona
przez Lotnisko Warszawa-Radom.

  • Rozkład kursów jest dostosowany jest do aktualnej siatki połączeń.
  • Oznakowany autokar będzie czekał na pasażerów na terenie Dworca Autobusowego Lotniska Warszawa-Radom na stanowisku nr 4 oraz na terenie Dworca Autokarowego na Lotnisku Chopina na stanowisku nr 17.
  •  Autobus będzie wyposażony w odpowiedni luk, w którym podróżni będą mogli komfortowo schować cały bagaż. 
  • Informacje odnośnie do rezerwacji miejsc w shuttle bus zostaną podróżnym przekazane przez przewoźnika lotniczego organizującego dany lot. 
  • Pasażerowie po dokonaniu rezerwacji, w informacji zwrotnej otrzymają numer, który należy okazać kierowcy przed rozpoczęciem kursu.

- Mamy nadzieję, że wprowadzone usługi i promocje spotkają się z zainteresowaniem pasażerów - mówi Anna Dermont, rzeczniczka PPL. - W przypadku ewentualnego opóźnienia przylotu do Lotniska Warszawa-Radom, kierowcy shuttle busa poczekają na pasażerów, tak, aby mieli zapewniony transport, niezależnie od godziny przylotu - dodaje.

 

Inwestycja warta 800 mln. zł ma przywrócić Radomiowi godność

Lotnisko cywilne w Radomiu zaczęło działalność w 2014 roku, ale od początku miało pod górkę. Najpierw biuro podróży Alfa Star anulowało połączenie między Radomiem a Hurghadą. Później do Wielkiej Brytanii, Skandynawii oraz Włoch latać stamtąd chciał przewoźnik 4You Airlines. Zanim jednak uruchomił te połączenia, ogłosił upadłość. 

W 2015 roku łotewskie linie Air Baltic przez kilka miesięcy regularnie oferowały loty z Radomia do Rygi. W 2016 roku linie SprintAir uruchomiły połączenia z Radomia do Berlina, Pragi, Wrocławia, Lwowa i Gdańska, ale i to się skończyło, w 2017 r. 

Potem nie znalazł się już chętny do latania z Radomia. W 2018 r. zmienił się gospodarz obiektu. Przedsiębiorstwo Państwowe Porty Lotnicze zdecydowały o przebudowie. Inwestycja kosztowała ok. 800 mln. zł.  Pierwszą łopatę na placu budowy lotniska Warszawa-Radom wbito w 2019 r. w blasku fleszy, w pod okiem premiera Mateusza Morawieckiego. Powiedział wtedy, że to ma być port zapasowy dla Lotniska Chopina w Warszawie i dla Centralnego Portu Komunikacyjnego oraz że dzięki inwestycji Radom odzyskuje godność i szanse rozwojowe.

Port przejmie część ruchu i odciąży Lotnisko Chopina, które po okresie pandemii szybko wraca do rekordowych wyników. Barierą dla dalszego wzrostu i rozwoju stołecznego lotniska są jednak ograniczone możliwości obsługi pasażerów i otoczenie urbanistyczne stolicy, które nie pozwalają na jego dalszą rozbudowę.

Czy lotnisko w Radomiu jest więc skazane na sukces? Okaże się, choć pojawiają się już niepokojące symptomy. W połowa kwietnia biuro podróży Itaka przestało oferować niektóre kierunki wycieczek z wylotem z lotniska Warszawa-Radom. Przedstawiciele biura mówili, że chętnych było za mało. 

Źródła: TVN24, PPL, Money