Globalna awaria technologiczna na lotniskach. Co z odszkodowaniami za loty?
Nie cichną echa globalnej awarii technologicznej Microsoftu, do której doszło w piątek 19 lipca. W związku z nią samoloty na wielu lotniskach zostały uziemione. Pasażerowie nie mogli też dokonywać odprawy online. Skutki awarii mogą być odczuwane jeszcze przez kilka dni. Eksperci wskazują, że loty mogą być opóźnione, a nawet odwoływane, więc apeluje się o sprawdzanie informacji na stronie przewoźnika i lotniska. Co z odszkodowaniami? Odpowiadamy.
Awaria systemu
Awaria Microsoftu dotknęła tysięcy ludzi na całym świecie. Turyści przebywający na lotniskach i mający na ten dzień zaplanowany lot, początkowo nie wiedzieli, co dalej z ich podróżą. Dodatkowo globalna awaria wpłynęła m.in. na banki, media, szpitale i systemy komputerowe.
Eksperci z Microsoftu nadal pracują nad zdiagnozowaniem dokładnej przyczyny awarii. Według wstępnych analiz wynikała ona z błędu w aktualizacji systemów operacyjnych.
Czytaj więcej: Turyści na plaży w Ostrowie nie mieli skrupułów. Już o 9:12 dali do wiwatu
Reakcja linii lotniczych
Po wykryciu awarii linie lotnicze, a także wiele lotnisk w Polsce bardzo szybko zareagowały, wydając stosowne komunikaty i instrukcje dla pasażerów. W związku z brakiem możliwości odprawy on-line np. linii Wizz Air przewoźnik prosił pasażerów, by ci przybyli na lotnisko i dokonali jej przy stanowisku do check-inu.
Wiele osób jednak zastanawia się, co z ewentualnym odszkodowaniem za opóźniony czy odwołany lot.
Odszkodowanie za opóźniony lub odwołany lot w związku z awarią
"Linie lotnicze mogą być zwolnione z obowiązku wypłaty odszkodowania, jeśli opóźnienia lub odwołania lotów wynikają z nadzwyczajnych okoliczności, które nie mogły zostać uniknięte, nawet przy zastosowaniu wszelkich rozsądnych środków. Do takich nadzwyczajnych okoliczności zalicza się: warunki pogodowe, zamachy terrorystyczne, strajki pracowników lotnisk lub kontrolerów ruchu lotniczego, problemy techniczne niezależne od linii lotniczej" - informuje AirCashBack, firma zajmująca się odszkodowaniami lotniczymi.
"Linie lotnicze mogą argumentować, że problemy techniczne wynikające z awarii oprogramowania nie mogły zostać przewidziane ani usunięte. Niemniej jednak linie lotnicze są zobowiązane do zapewnienia pasażerom opieki w trakcie oczekiwania na lot. Pasażerowie powinni być świadomi swoich praw i w razie potrzeby dochodzić roszczeń zgodnie z obowiązującymi przepisami" - dodano.
Co w takim wypadku powinni zrobić pasażerowie? Przede wszystkim skontaktować się z linią lotniczą i uzyskać odpowiednie informacje na temat swoich praw. Należy zachować też wszelkie dokumenty potwierdzające wykupioną podróż.