Wyszukaj w serwisie
turystyka Lotniska i linie lotnicze polska świat poradnik podróżnika quizy
Turysci.pl > Świat > Globalna awaria technologiczna na lotniskach. Co z odszkodowaniami za loty?
Redakcja   Turyści
Redakcja Turyści 20.07.2024 10:37

Globalna awaria technologiczna na lotniskach. Co z odszkodowaniami za loty?

Samolot (zdjęcie poglądowe)
fot. Tupungato

Nie cichną echa globalnej awarii technologicznej Microsoftu, do której doszło w piątek 19 lipca. W związku z nią samoloty na wielu lotniskach zostały uziemione. Pasażerowie nie mogli też dokonywać odprawy online. Skutki awarii mogą być odczuwane jeszcze przez kilka dni. Eksperci wskazują, że loty mogą być opóźnione, a nawet odwoływane, więc apeluje się o sprawdzanie informacji na stronie przewoźnika i lotniska. Co z odszkodowaniami? Odpowiadamy. 

Awaria systemu

Awaria Microsoftu dotknęła tysięcy ludzi na całym świecie. Turyści przebywający na lotniskach i mający na ten dzień zaplanowany lot, początkowo nie wiedzieli, co dalej z ich podróżą. Dodatkowo globalna awaria wpłynęła m.in. na banki, media, szpitale i systemy komputerowe. 

Eksperci z Microsoftu nadal pracują nad zdiagnozowaniem dokładnej przyczyny awarii. Według wstępnych analiz wynikała ona z błędu w aktualizacji systemów operacyjnych. 

Czytaj więcej: Turyści na plaży w Ostrowie nie mieli skrupułów. Już o 9:12 dali do wiwatu

Reakcja linii lotniczych

Po wykryciu awarii linie lotnicze, a także wiele lotnisk w Polsce bardzo szybko zareagowały, wydając stosowne komunikaty i instrukcje dla pasażerów. W związku z brakiem możliwości odprawy on-line np. linii Wizz Air przewoźnik prosił pasażerów, by ci przybyli na lotnisko i dokonali jej przy stanowisku do check-inu. 

Wiele osób jednak zastanawia się, co z ewentualnym odszkodowaniem za opóźniony czy odwołany lot

Odszkodowanie za opóźniony lub odwołany lot w związku z awarią

"Linie lotnicze mogą być zwolnione z obowiązku wypłaty odszkodowania, jeśli opóźnienia lub odwołania lotów wynikają z nadzwyczajnych okoliczności, które nie mogły zostać uniknięte, nawet przy zastosowaniu wszelkich rozsądnych środków. Do takich nadzwyczajnych okoliczności zalicza się: warunki pogodowe, zamachy terrorystyczne, strajki pracowników lotnisk lub kontrolerów ruchu lotniczego, problemy techniczne niezależne od linii lotniczej" - informuje AirCashBack, firma zajmująca się odszkodowaniami lotniczymi.

"Linie lotnicze mogą argumentować, że problemy techniczne wynikające z awarii oprogramowania nie mogły zostać przewidziane ani usunięte. Niemniej jednak linie lotnicze są zobowiązane do zapewnienia pasażerom opieki w trakcie oczekiwania na lot. Pasażerowie powinni być świadomi swoich praw i w razie potrzeby dochodzić roszczeń zgodnie z obowiązującymi przepisami" - dodano. 

Co w takim wypadku powinni zrobić pasażerowie? Przede wszystkim skontaktować się z linią lotniczą i uzyskać odpowiednie informacje na temat swoich praw. Należy zachować też wszelkie dokumenty potwierdzające wykupioną podróż. 

Powiązane
Stragany
Od Zakopanego, aż po Bałtyk. Nowy hit opanowuje wakacyjne stragany. Wszyscy chcą go teraz mieć
ludzie, las
Rewolucja w sanatoriach od 1 lipca. Szykuje się duże ułatwienie dla kuracjuszy, wielu na to czekało