Wyszukaj w serwisie
turystyka Lotniska i linie lotnicze okiem turystów polska europa świat poradnik podróżnika archeologia quizy
Turysci.pl > Na topie > Dlaczego podczas startu i lądowania wyłącza się światło? Ma to związek z ewakuacją
Klaudia Zawistowska
Klaudia Zawistowska 18.06.2023 16:25

Dlaczego podczas startu i lądowania wyłącza się światło? Ma to związek z ewakuacją

Ryanair
Fot. Turyści.pl/Klaudia Zawistowska

Loty samolotami stały się już nieodłącznym elementem wakacyjnych podróży. Jednak ten sposób przemieszczania nadal ma przed nami wiele tajemnic. Dlaczego podczas startu i lądowania okna muszą być odsłonięte, a światła są gaszone? Znamy odpowiedź na te pytania.

Podróże samolotem to bez wątpienia jeden z najszybszych sposobów podróżowania. Właśnie na taką opcję decyduje się wiele osób spędzających urlop poza Polską. Podróżni najczęściej nie zdają sobie sprawy, że pozorne błahostki mają związek z ich bezpieczeństwem.

Dlaczego załoga gasi światła podczas lądowania i przed startem?

Najpewniej latając nocą lub bardzo wcześnie rano zwróciliście uwagę, że na czas odrywania się od ziemi, a także zbliżania do niej, załoga wyłącza światła na pokładzie. Jak się okazuje, nie robi tego, aby pasażerowie mogli podziwiać widoki za oknem.

Światła są wygaszane, aby przyzwyczaić pasażerów do mroku na wypadek ewakuacji. To właśnie podczas startów i lądowań najczęściej dochodzi do wypadków lotniczych. Jeśli więc konieczne będzie awaryjne opuszczenie pokładu, lepiej, żeby pasażerowie widzieli, dokąd idą.

Zagadka odsłoniętych okien w samolocie

Kolejną kwestią, która nieustannie rozbudza wyobraźnię pasażerów, są okienne zasłonki w samolotach. Na pewno znacie ten moment, kiedy na chwilę przed startem lub lądowaniem załoga prosi o ich odsłonięcie.

Okazuje się, że tu również nie chodzi o estetykę, a bezpieczeństwo. Dzięki temu zarówno załoga, jak i pasażerowie zdecydowanie lepiej widzą, co dzieje się z maszyną. Dlatego, jeśli doszłoby w tym czasie do jakiejś awarii, np. uszkodzenia silnika, można to o wiele szybciej zauważyć.

Stoliki i podłokietniki – w ich przypadku również chodzi o bezpieczeństwo

Ostatnia kwestia, która może budzić ciekawość pasażerów, dotyczy stolików i podłokietników. Podczas gdy te pierwsze w trakcie startu i lądowania powinny być zamknięte, to podłokietniki powinny przedzielać siedzenia. Dlaczego tak jest? Owszem, ponownie chodzi o bezpieczeństwo.

W razie nagłego zmniejszenia prędkości lub ewakuacji stoliki byłyby dużym zagrożeniem. Pasażerowie mogliby uderzać w nie głowami, a na dodatek tarasowałyby jedyną drogę ucieczki. 

Z bezpieczeństwem związane są również podłokietniki. Dzięki nim pasażer utrzymuje prawidłową pozycję, która w razie nagłego zdarzenia pozwali ochronić jego kręgosłup. Podłokietniki zapobiegają również wpadnięciu na innych pasażerów.