Wyszukaj w serwisie
turystyka Lotniska i linie lotnicze polska świat poradnik podróżnika quizy
Turysci.pl > Polska > 1,75 mld, a efektów nie widać. PKP z nagrodą za najgorszą inwestycję
Jakub Mazurkiewicz
Jakub Mazurkiewicz 20.04.2024 11:08

1,75 mld, a efektów nie widać. PKP z nagrodą za najgorszą inwestycję

pkp
fot.Martyn Jandula/Shutterstock

To największa inwestycja tego typu w Polsce, jedna z większych w Europie, a efektów nie widać. Przebudowa dworca Łódź Fabryczna to temat, który od dłuższego czasu wywołuje wzburzenie. Jakie są główne zarzuty?

W plebiscycie “Czarna Księga” fundacji Warsaw Enterprise za tą inwestycję PKP może “poszczycić się” zwycięstwem.

Nagroda za marnotrawstwo pieniędzy podatników dla PKP

Warsaw Enterprise Institute to fundacja, która zajmuje się między innymi tworzeniem raportów, analiz i statystyk z zakresu gospodarki, polityki międzynarodowej, państwa i prawa. W marcu bieżącego roku zakończył się przygotowany przez fundację plebiscyt “Czarna lista”, czyli ranking najbardziej bezsensownych inwestycji i marnotrawstwa środków publicznych.


Zwycięstwo w tym przypadku nie jest dobrym określeniem, ale pierwsze miejsce w rankingu i statuetka za najbardziej “zmarnotrawione” pieniądze powędrowała do PKP.

Dworzec świeci pustkami. Jego przebudowa pochłonęła 1,75 mld złotych

Przebudowa dworca Łódź Fabryczna, która miała zostać zakończona w 2016 roku, wywołuje kontrowersje od lat. Remont rozpoczęty został w 2011 i przez wielu określany jest jako wyrzucanie pieniędzy podatników w błoto. W rankingu Warsaw Enterprise Institute wskazano trzy podstawowe zastrzeżenia co do inwestycji. 

Pierwszym z nich jest wyczucie czasu. Fundacja podkreśla, iż koszty utrzymania to 14 milionów rocznie, a jak ujawnił na jednej z konferencji prasowych były wicepremier Piotr Gliński: “ta suma stanowi 90 proc. wydatków kolei na utrzymanie dworców kolejowych”.
 

PKP i opóźnienia pociągów - to nie powinno nikogo dziwić

Kolejnym zastrzeżeniem był brak terminowości. WEI przypomina o opóźnieniach, jakie miały miejsce podczas realizacji inwestycji, a także podkreśla uzależnienie rentowności dworca od budowy tunelu pod Łodzią.

Ostatni argument na podium stanowi wielkość dworca oraz zasadnicze pytanie, jakie możemy przeczytać na stronie fundacji: “czy faktycznie po zakończeniu implementacji CPK będą w stanie wypełnić go nowi pasażerowie”