Wyszukaj w serwisie
turystyka Lotniska i linie lotnicze okiem turystów polska europa świat poradnik podróżnika quizy
Turysci.pl > Lotniska i linie lotnicze > Twój bagaż nie przetrwał lotu? Stewardessa radzi, co zrobić
Paulina Pacholec
Paulina Pacholec 12.02.2024 20:08

Twój bagaż nie przetrwał lotu? Stewardessa radzi, co zrobić

Odbiór bagażu
fot. Turyści.pl

Czasami podczas podróży zdarza się, że nasz bagaż ulega uszkodzeniu lub zostanie zgubiony. Z tego powodu nasz wyjazd może nie być zbyt udany. Chyba że wiesz, jak sobie z tym poradzić.

Stewardessa i tiktokerka znana jako @wiola.pl niedawno lecąc LOT-em, miała nieprzyjemny wypadek. Jej walizka dotarła połamana i bez jednego kółka. Kobieta poradziła, co zrobić w takiej sytuacji.

Co zrobić, kiedy linia lotnicza uszkodzi twój bagaż?

Tiktokerka @wiola.pl to stewardessa, której profil obserwuje ponad 260 tysięcy osób. Kobieta na platformie między innymi dzieli się swoimi doświadczeniami z pracy oraz opowiada o podróżach. Podczas jednej z wycieczek okazało się, że jej bagaż został uszkodzony. Co zrobiła w tej sytuacji? To samo, co powinien każdy. – Najlepiej tuż po odebraniu walizki z taśmy bagażowej udać się do punktu lost and found, czyli biura rzeczy znalezionych gdzie sporządzony zostanie specjalny raport – poradziła.

Stewardessa musiała podać dane osobowe, numer lotu, wartość uszkodzonej walizki i przybliżoną datę zakupu. Następnie miała 7 dni na złożenie reklamacji na podany adres mailowy. Została też poproszona w mailu o dołączenie zdjęć uszkodzonej walizki, zdjęcia karty pokładowej, taga bagażowego i raportu, który został sporządzony na lotnisku.

Reklamacja za uszkodzony bagaż

Reklamacja kobiety została rozpatrzona pozytywnie. Tiktokerka otrzymała również na maila link do sklepu internetowego, gdzie mogła wybrać sobie nową walizkę. Po około dwóch tygodniach kurier dostarczył jej przesyłkę.

Jeśli walizka zostanie zniszczona lub bagaż zaginie podczas podróży, linie lotnicze są zobowiązane do 1131 SDR, co w przybliżeniu wynosi około 5500 złotych wartości odszkodowania. To największa kwota, którą linia lotnicza może zapłacić za uszkodzony lub zagubiony bagaż.

Jak uzyskać odszkodowanie za zgubiony lub zniszczony bagaż?

Reklamację zagubionego bagażu można złożyć zgodnie z przepisami Konwencji Montrealskiej. Oto kroki, które należy podjąć:

Wypełnij formularz nieprawidłowości bagażowej (PIR) na lotnisku. Następnie złóż reklamację w określonym terminie: 7 dni od odbioru uszkodzonego bagażu lub 21 dni od odbioru opóźnionego bagażu.
W kolejnym kroku oceń szkodę. Jeśli walizka została uszkodzona, linia lotnicza może poprosić o rachunek za zakup nowej walizki i zwrócić koszty. W przypadku zgubienia bagażu, warto załączyć rachunki, za zakupy spowodowane brakiem walizki. Należy pamiętać, że linie lotnicze mogą nie oddać pieniędzy za cenne przedmioty, takie jak laptopy, biżuteria, sprzęt fotograficzny lub sportowy.

Źródło: Tik Tok