Turysci.pl Okiem Turystów Ponad 30 godzin na lotnisku. Polacy lecący z biurami podróży utknęli przed wakacjami
fot. Redakcja Turyści

Ponad 30 godzin na lotnisku. Polacy lecący z biurami podróży utknęli przed wakacjami

1 lipca 2024
Autor tekstu: Natalia Księżak

Nikt nie chciałby tak rozpoczynać wakacji. Turyści kilku biur podróży, udający się na all inclusive do Hurghady, czekali ponad 30 godzin na swój lot. W międzyczasie godzina wylotu zmieniła się kilka razy, a podróżni musieli kursować  z hotelu na lotnisko. Na jakie odszkodowanie mogą liczyć turyści? Sprawdziliśmy.

Organizatorzy tłumaczą nam teraz, co było przyczyną kłopotów na lotnisku Chopina. Turyści za problemy winią Itakę, Join Up! i Eti Travel, choć to nie do końca prawda. O swoje wakacje w tym roku powinni martwić się wszyscy podróżni, nie tylko ci lecący do Egiptu…

Polacy lecący z biurami podróży utknęli przed wakacjami w Egipcie

Przypomnijmy, że wylot prawie 100 turystów z Lotniska im. Chopina do Hurghady miał odbyć się w czwartek. Relacje pasażerów opisywaliśmy już wcześniej. Ostatecznie samolot wylądował w Egipcie w sobotę nad ranem o godz. 3.34.

Pasażerowie Itaki, Join Up! i Eti Travel mieli udać się czarterowym połączeniem linii FlyEgypt . Z winy przewoźnika wylot przesuwano kilka razy.

Czytaj więcej: Mieli być na all inclusive, a koczują na lotnisku Chopina. "Ani pieluch dla dzieci, ani jedzenia"

Pasażerowie Itaki skarżyli się na brak informacji. O tym, że jednak nie polecą, mieli dowiedzieć się 10 minut przez zaplanowanym lotem. Biuro podróży Itaka tłumaczy, że “opóźnienie zostało spowodowane względami operacyjnymi, pozostającymi po stronie przewoźnika”, a informacje dotyczące kolejnych zmian lotu były przekazywane “tak szybko, jak otrzymano je od dostawcy”.

Itaka przekazała również, że " turyści otrzymali możliwość rezygnacji z wyjazdu lub jego zmianę . Zostali też powiadomieni, że otrzymają pieniądze za niewykorzystane świadczenia. Czy w takich przypadkach pasażerowie mogą liczyć na coś więcej?

Opóźnienia lotu i ponad 30 godzin na lotnisku

Oświadczenie w sprawie problemów z przewoźnikiem na Lotnisku im. Chopina przesłał również Join UP . Touroperator postanowił zaoferować poszkodowanym turystom zadośćuczynienie…

- Jest nam niezmiernie przykro z powodu sytuacji, w której znaleźli się pasażerowie i klienci Join UP! Naszym celem jest zapewnienie jak najlepszych wakacji i odpoczynku. Niestety, z przyczyn niezależnych od Join UP! wylot do Hurghady w Egipcie (lot FT1502, dnia 27 czerwca 2024) uległ znacznemu opóźnieniu - informuje  touroperator.

Czy biuro podróży odpowiada za opóźniony lot?

"Wszyscy nasi Klienci otrzymają zwrot za utracone w wyniku opóźnienia dni wakacji . Dodatkowo, przekażemy voucher o wartości 50 euro za osobę do wykorzystania na wycieczkę fakultatywną w Egipcie . Osoby, które zdecydowały się zrezygnować z wyjazdu, oprócz zwrotu pieniędzy, otrzymają 30% zniżki na inny wyjazd z oferty Join UP! " - informuje touroperator, który jako jedyny zaoferował takie warunki w sprawie przedłużającego się wylotu do Egiptu.

Pasażerowie z Itaki informowali, że będą się ubiegać o odszkodowanie . W takich sytuacjach, podstawą zawsze jest próba uzyskania odszkodowania od przewoźnika . Na mocy Rozporządzenia UE 261/2004 poszkodowanym przysługuje zryczałtowana rekompensata w wysokości nawet do 600 euro na osobę . Sprawę utrudnia fakt, że czarterowa linia lotnicza nie posiada swojego bezpośredniego przedstawicielstwa w Polsce.

Turyści mogą również próbować dochodzić odszkodowania od biura podróży , jeśli w umowie zawarty był transport samolotem. Wynika to z artykułu 48 ustawy o imprezach turystycznych i powiązanych usługach - “organizator turystyki ponosi odpowiedzialność za wykonanie usług turystycznych objętych udział w imprezie turystycznej, bez względu na to, czy usługi te mają być wykonane przez organizatora turystyki, czy przez innych dostawców usług turystycznych”. Taka rekompensata będzie jednak  z reguły niższa, niż kwota odszkodowania od przewoźnika. Klientom przysługuje również prawo do rekompensaty za doświadczone niedogodności od biura podróży , które oparte jest na tzw. tabeli frankfurckiej.

Obserwuj nas w
autor
Natalia Księżak

Zaczynała jako reporterka newsowa w dużej polskiej telewizji, rzuciła to dla oprowadzania wycieczek i zwiedzania świata. Po przygodzie w marketingu związała się z portalem Turyści.pl, gdzie pełni rolę wydawcy. Miłośniczka gór i podróżowania z plecakiem.

Chcesz się ze mną skontaktować? Napisz adresowaną do mnie wiadomość na mail: redakcja@turysci.pl
turystyka Lotniska i linie lotnicze okiem turystów polska europa świat poradnik podróżnika archeologia quizy