Wyszukaj w serwisie
turystyka Lotniska i linie lotnicze okiem turystów polska europa świat poradnik podróżnika archeologia quizy
Turysci.pl > Lotniska i linie lotnicze > Połączenia Ryanaira i Wizz Aira zagrożone. Chodzi o loty nad Polską
Łukasz  Miłoszewski
Łukasz Miłoszewski 22.04.2024 14:57

Połączenia Ryanaira i Wizz Aira zagrożone. Chodzi o loty nad Polską

Ryanair (zdjęcie poglądowe)
Fot. Longfin Media / Shutterstock

Nikomu nie trzeba tłumaczyć, jak ważna jest nawigacja satelitarna w bezpiecznym realizowaniu połączeń lotniczych. Tym bardziej szokujące są doniesienia brytyjskich mediów w sprawie lotów nad Polską. Nieopodal Morza Bałtyckiego w ciągu ośmiu miesięcy ponad 3500 lotów miało problemy z nawigacją. Zdaniem ekspertów wszystkiemu winna jest Rosja. 

Ryanair i Wizz Air mają problemy

O groźnym procederze poinformował brytyjski dziennik "The Sun". Zakłócenia w działaniu nawigacji podczas lotów nad Polską dotyczą samolotów Ryanair i Wizz Air. Ataki elektroniczne sprawiają, że nawigacje satelitarne są bezużyteczne, więc samoloty mają trudności z poinformowaniem innych, gdzie się znajdują, a to może prowadzić do wielu niebezpiecznych sytuacji.

- Ryanair przekazał, że jeśli systemy lokalizacji takie jak GPS nie działają, załoga przełącza się na systemy alternatywne. Fałszywe dane zmuszały samoloty do skręcania i nurkowania, aby ominąć pozorne przeszkody, których w rzeczywistości nie było - podał dziennik "The Sun".
 

"Wojna w powietrzu"

Dziennikarze “The Sun” swoje informacje bazują na analizie publicznych dzienników lotów. Wynika z nich, że największe punkty zakłócające są na Morzu Bałtyckim, Morzu Czarnym i wschodniej części Morza Śródziemnego. W pobliżu Polski w okresie od sierpnia do marca aż 2309 lotów Ryanair i 1368 samolotów Wizz Air zarejestrowało problemy z nawigacją satelitarną.

Jak można przeczytać na łamach “The Sun”, tylko w zeszłym miesiącu liczba ataków na nawigację satelitarną wynosiła ponad 350 tygodniowo. To wzrost o około 7 razy w porównaniu do zeszłego roku. Eksperci określają rosyjską taktykę zakłócania sygnału jako "niezwykle niebezpieczną" i "wojnę w powietrzu". 

Problemy brytyjskiego ministra

W marcu jedną z ofiar licznych zakłóceń systemów nawigacji padł brytyjski minister obrony Grant Shapps. Podczas podróży do Polski oraz drogi powrotnej GPS na pokładzie jego samolotu był zakłócany przez około 30 minut. W efekcie piloci byli zmuszeni do korzystania z alternatywnych metod określania lokalizacji samolotu.

Przed "gwałtownym wzrostem liczby ataków polegających na zakłócaniu i fałszowaniu sygnału satelitarnego" uprzedza również Agencja Unii Europejskiej ds. Bezpieczeństwa Lotniczego. 

Źródło: o2.pl

Zobacz też: Wojna milionerów na Podhalu. Znów głośno o "królowej Zakopanego"