Wyszukaj w serwisie
turystyka Lotniska i linie lotnicze okiem turystów polska europa świat poradnik podróżnika archeologia quizy
Turysci.pl > Polska > Padł rekord prędkości na polskich torach. PKP stanie się jednym z najszybszych przewoźników w Europie?
Marlena Kaczmarek
Marlena Kaczmarek 29.10.2023 16:41

Padł rekord prędkości na polskich torach. PKP stanie się jednym z najszybszych przewoźników w Europie?

None
fot. Łukasz Mikołajczyk, Canva

Polskie Koleje Państwowe często mają problem z punktualnością. Pasażerowie narzekają, że pociągi nie tylko się spóźniają, ale jeżdżą stosunkowo wolno w porównaniu do zagranicznych przewoźników. Sytuacja ta ma się niebawem zmienić. 

Wielosystemowa lokomotywa Griffin produkcji polskiej firmy Newag osiągnęła niebagatelną prędkość podczas testów.

Rekord prędkości PKP na polskich torach

Jak poinformowała firma Newag, w nocy z 19 na 20 października lokomotywa Griffin E4MSUa-001 osiągnęła prędkość aż 240 km/h w czasie testów na Centralnej Magistrali Kolejowej. Dotychczas Newag wyprodukował dwie tak szybkie lokomotywy, a trzecia jest w trakcie produkcji. Lokomotywa została wyprodukowana dla PKP Intercity. 

Jak czytamy na stronie "Obserwatora Logistycznego", umowa z polskim przewoźnikiem zakłada kupno aż 15 szybkich lokomotyw za ok. 388 mln zł. Po uzyskaniu odpowiednich certyfikatów, Griffin będzie mógł jeździć nie tylko po Polsce, ale też Niemczech, Austrii, Czechach, Słowacji i na Węgrzech. 

Polska lokomotywa z przełomową technologią

Griffin E4MSUa-001 został zaprojektowany przez polskich inżynierów w Nowym Sączu. Innowacją jest materiał, z którego pojazd został wykonany. Dzięki nowoczesnemu lekkiemu transformatorowi masa lokomotyw to 89 ton, dużo mniej niż standardowy dwuosiowy odpowiednik. 

Dodatkowo, na tle konkurencji Griffin E4MSUa-001 wyróżnia zaawansowany system sterowania, hamulce pneumatyczne i elektrodynamiczne i jakość wykonania. 

Ekspansja polskiej myśli technologicznej na Europę Środkową

Newag nie zatrzymuje się na Polsce. Firma chce realizować zamówienia dla Niemiec, Austrii, Węgier, Czech oraz Słowacji. Dzięki temu polska firma będzie mogła wziąć czynny udział w integracji transportowej na obszarze Europy Środkowej. Przedsiębiorstwo Newag liczy, że za kilka lat będzie miało ugruntowaną pozycję w europejskim przemyśle kolejowym.