Wyszukaj w serwisie
turystyka Lotniska i linie lotnicze okiem turystów polska europa świat poradnik podróżnika archeologia quizy
Turysci.pl > Lotniska i linie lotnicze > Odwołany lub opóźniony lot, a odszkodowanie - jak możesz domagać się swoich praw?
Redakcja Turyści
Redakcja Turyści 10.11.2023 14:38

Odwołany lub opóźniony lot, a odszkodowanie - jak możesz domagać się swoich praw?

Lotnisko Chopina
Fot. Turyści.pl/Klaudia Zawistowska

Podróże lotnicze z każdym rokiem znacznie zyskują na popularności. Ogromny wybór połączeń i atrakcyjne ceny biletów zachęcają nas do zwiedzania świata na pokładzie samolotu. Linie lotnicze dokładają wszelkich starań, aby realizować połączenia na czas, jednak nie zawsze się to udaje i zdarzają się zakłócenia w siatce połączeń. Opóźniony lub odwołany lot jest niezwykle stresującą sytuacją. Warto więc znać swoje prawa i zawalczyć o wysokie odszkodowanie od linii lotniczych.

Prawa pasażerów lotniczych, a opóźniony lub odwołany lot

Wielu pasażerów niestety wciąż nie ma świadomości, że w sytuacji kiedy przytrafi im się
odwołany lub opóźniony lot, należy im się odszkodowanie od linii lotniczych. Możliwość jego uzyskania regulowana jest prawem Unii Europejskiej, a konkretniej Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady nr 261/2004. Zgodnie z nim, odszkodowanie należy się pasażerom, których lot:

  • był opóźniony o więcej niż 3 godziny - przy czym za czas opóźnienia uznajemy moment
    dotarcia do miejsca docelowego), ponieważ samolot może nadrobić opóźnienie w trakcie
    lotu,
  • odwołany, a decyzję o odwołaniu lotu linie lotnicze przekazały pasażerom na krócej niż
    14 dni przed planowanym wylotem,
  • pasażerom odmówiono wejścia na pokład maszyny z powodu overbookingu.

Ważne jest dowiedzenie, że wina za zakłócenie lotu leży po stronie przewoźnika lotniczego.
Jeżeli bowiem lot został opóźniony z powodu tzw. "okoliczności nadzwyczajnych", dochodzenie odszkodowania jest niemożliwe.

Wysokość odszkodowania za lot

Kwota odszkodowania za odwołany lub opóźniony lot jest uzależniona od odległości dzielącej port wylotu i port przylotu. I tak, w zależności od dystansu, na którym planowo miał odbyć się Twój rejs, możesz uzyskać od 250 do nawet 600 euro.

Jak ubiegać się o odszkodowanie za odwołany lub opóźniony lot?

Wniosek o odszkodowanie za lot możesz złożyć samodzielnie bezpośrednio do przewoźnika. Jednak linie lotnicze niezwykle często odmawiają wypłaty odszkodowania na rzecz klientów indywidualnych. W takiej sytuacji warto skorzystać z pomocy firm, które zajmują się egzekwowaniem praw pasażerów lotniczych.

Odszkodowanie za lot z AirCashBack

Jednym z wiodących podmiotów na rynku jest AirCashBack, który już od ponad 10 lat
skutecznie walczy o prawa pasażerów.

Powierzając dochodzenia należnego Ci odszkodowania w ręce AirCashBack oszczędzasz czas i pieniądze. Aby domagać się rekompensaty finansowej od linii lotniczych, wystarczy, że wypełnisz formularz zgłoszenia szkody dostępny na stronie internetowej, a AirCashBack zajmie się resztą.

Złożenie reklamacji jest możliwe na podstawie następujących danych:

  • Numeru lotu;
  • Nazwy lotniska początkowego i docelowego;
  • Jednego z dokumentów: karty pokładowej, biletu lub (ewentualnie) internetowego
    potwierdzenia rezerwacji lotu.

Co ważne, AirCashBack działa zgodnie z zasadą "no win - no fee". Jeżeli nie uda im się wygrać Twojej sprawy, nic na tym nie tracisz.

 

Artykuł sponsorowany.