Wyszukaj w serwisie
turystyka Lotniska i linie lotnicze okiem turystów polska europa świat poradnik podróżnika quizy
Turysci.pl > Polska > Niewiarygodne, tysiące Polaków uprawnionych do odszkodowania lotniczego. COVID-19 nie był jedynym powodem problemów
Adrian Rybak
Adrian Rybak 09.12.2020 11:41

Niewiarygodne, tysiące Polaków uprawnionych do odszkodowania lotniczego. COVID-19 nie był jedynym powodem problemów

Odszkodowanie dla turystów
Pixabay.com/katyveldhorst

Z tego artykułu dowiesz się:

  • gdzie najczęściej pojawiają się utrudnienia

  • na jakie odszkodowanie mogą liczyć turyści

  • jakie prawa mają pasażerowie

Odszkodowanie czeka na kilkadziesiąt tysięcy Polaków, którzy musieli zmagać się z utrudnieniami podczas podróży. Chodzi o przypadki, w których wina leży po stronie przewoźnika. To nadal częsty problem turystów. 

Odszkodowanie dla polskich turystów

Turyści przez cały rok borykali się z mnóstwem odwołanych lotów, głównie z powodu restrykcji wywołanych pandemią COVID-19. Jednak jak się okazuje, nie jest to jedyny problem. Wiele utrudnień wynika z błędów przewoźników. W związku z tym będzie można liczyć na dodatkowe pieniądze.

Z wyliczeń serwisu "AirHelp" wynika, że przynajmniej 44 tysiące pasażerów z Polski jest uprawnionych do uzyskania odszkodowania lotniczego. Utrudnieniami w podróżach są opóźnienia, problemy techniczne czy niedobór załogi. Najgorzej w ostatnim roku miała ucierpieć punktualność. 

W stosunku do 2019 roku, aż 10 razy więcej pasażerów doświadczyło anulowania lotów. Średnio codziennie z poważnymi problemami w podróży mierzyło się w tym roku prawie 3 tysiące pasażerów wylatujących z Polski. Najczęściej dzieje się to na Lotnisku Chopina w Warszawie.

- Dane lotnicze wskazują, że Covid-19 nie był jedyną przyczyną problemów z lotem w 2020 – aż 44 tysiące pasażerów doświadczyło długich opóźnień czy nagłych odwołań lotów z winy linii lotniczych. Najczęściej z takimi sytuacjami mierzyli się podróżni wylatujący z lotniska Chopina w Warszawie w kierunku Chicago, Paryża, Wiednia i Nowego Jorku, jak również Ci podróżujący z Wrocławia do Frankfurtu i z Krakowa do Sztokholmu - pisze w komunikacie "AirHelp".

- Według europejskiego Rozporządzenia (WE) nr 261/2004, pasażerowie, których lot został odwołany bądź opóźniony wskutek uchybień przewoźnika takich jak przykładowo: usterki techniczne, czy problemy z załogą, mogą ubiegać się o odszkodowanie od linii lotniczej w wysokości do 600 euro na osobę. Wysokość odszkodowania nie jest zależna od ceny biletu, a dystansu lotu - czytamy. 

Prawa pasażerów

Z danych wynika, że o odszkodowanie lotnicze stara się 6 na 10 pasażerów, którzy napotkali się na poważne utrudnienia. Jedynie 20 procent poszkodowanych zabiega o swoje prawa. Co jest tego powodem?

- Niestety, wciąż przeważająca większość podróżnych, szczególnie tych, dotkniętych przez odwołania lotów, boryka się z niską świadomością swoich praw, postrzegając zwrot środków za zakupiony bilet jako finalne odszkodowanie, na które mogą liczyć - podaje ekspert z "AirHelp".

- W przypadku nagłego odwołania lotu, za który winę ponosi linia lotnicza, pasażerowie mogą wnioskować o zwrot kosztów biletu bądź alternatywny lot, oraz dodatkowo o odszkodowanie lotnicze - wyjaśnia Magdalena Bursa-Łapińska. 

Ostatnio pisaliśmy o Polce, która spotkała się z dużymi utrudnieniami przed podróżą do Chile. Ostatecznie nie poleciała z powodu nieokazania pewnego dokumentu. Jak tłumaczyła, nie została wcześniej poinformowana o takim obowiązku. Więcej na ten temat można przeczytać tutaj.

Źródło: Fly4Free