Turysci.pl Świat Kolejne zmiany ws. odszkodowania za opóźniony lot. Turyści nie będą zadowoleni
Pxhere CC0 Domena publiczna

Kolejne zmiany ws. odszkodowania za opóźniony lot. Turyści nie będą zadowoleni

24 czerwca 2020
Autor tekstu: Mateusz Sidorek

Lot opóźniony może pokrzyżować wszelkie plany. Podróżni nieraz mogą spędzić na lotnisku wiele dodatkowych godzin, czekając na swój samolot, który z różnych przyczyn nie mógł wystartować punktualnie. Bywa tak, że długie oczekiwania kończą się usłyszeniem komunikatu o odwołanym locie. W takich przypadkach pasażerowie mogli ubiegać się o odszkodowania, a nawet dodatkowe dofinansowanie np. za nocleg. Teraz Komisja Europejska rozważa wprowadzenie nowych zmian.

Jak dotąd znacznie opóźniony lub odwołany lot upoważniał podróżnych do pobierania odszkodowań wypłacanych przez linie lotnicze. Nic dziwnego, ponieważ nierzadko brak punktualności wynika z problemów technicznych związanych ze stanem samolotu lub całego lotniska. Oczywiście ważne są również warunki pogodowe, które czasem uniemożliwiają odbycie się rejsu. Każdy, kto regularnie podróżuje samolotem - służbowo czy w celu wypoczynkowym - ma świadomość, że takie komplikacje są rzadkością. Zmiany, jakie mogą dotknąć system wypłacania odszkodowań, prawdopodobnie wywołają niezadowolenie wśród wielu turystów.

Opóźniony lot: nowe warunki wypłacania odszkodowań

Obecnie zarówno opóźniony, jak i odwołany lot upoważniają do ubiegania się o odszkodowanie. Jednak, aby móc uzyskać pieniądze, muszą być spełnione określone warunki. Na dzisiaj linie lotnicze nie są zobowiązane do wypłacania odszkodowań, jeśli przewoźnik nie ma wpływu na odwołanie/opóźnienie lotu (nadzwyczajne okoliczności, których nie można było uniknąć wszystkimi rozsądnymi środkami); zawiadomiono o odwołaniu lotu z wyprzedzeniem co najmniej 14 dni od zaplanowanego terminu wylotu; lot uległ opóźnieniu, ale przyleci do miejsca docelowego z opóźnieniem poniżej trzech godzin.

Teraz jednak warunki odszkodowania za opóźniony lot mogą się zmienić ze względu na rozporządzenie WE 261/2004 z 11 lutego 2004 roku, które mówi o wspólnych zasadach odszkodowania i pomocy dla pasażerów po odmowie przyjęcia na pokład albo odwołaniu lub też dużym opóźnieniu lotów. Na odszkodowanie może liczyć jeszcze pasażer, którego lot jest opóźniony powyżej trzech godzin; którego lot jest odwołany mniej niż 14 dni od daty wylotu; któremu odmówiono wejścia na pokład z powodu przepełnienia samolotu (tzw. overbookingu). Zmiany mogą sprawić, że trudniej będzie otrzymać odszkodowanie.

- Jedna z propozycji przewiduje wydłużenie czasu opóźnienia lotów z trzech godzin do pięciu, a dłuższych lotów do 12 godzin - słowa radcy prawnego Magdaleny Bursy-Łapińskiej cytuje Onet.

Nierzadkim zjawiskiem jest także opóźniony lub odwołany lot z powodu usterki technicznej samolotu. Zgodnie ze zmianami Komisji Europejskiej, taka sytuacja może zostać uznana za nadzwyczajną okoliczność. To oznaczałoby, że pasażerowie nie będą mogli ubiegać się o odszkodowanie. Taki zapis może jednak wywołać duże kontrowersje i niezadowolenie wśród wielu podróżujących. Zgodnie z wyliczeniami Magdaleny Bursy-Łapińskiej skutkowałoby to pozbawieniem prawa do odszkodowania ponad 70 procent pasażerów. Niedawno pisaliśmy o liniach lotniczych, które usunęły szereg połączeń w Polsce .

Źródło: Onet

Obserwuj nas w
autor
Mateusz Sidorek

Interesuję się literaturą, kinem europejskim oraz arthouse’owym i kulturą francuską w każdym wydaniu. Tworzyłem treści m.in. dla i-D Poland, Noizz, K MAG oraz Hiro. Chcesz się ze mną skontaktować? Napisz adresowaną do mnie wiadomość na mail: redakcja@turysci.pl.

Chcesz się ze mną skontaktować? Napisz adresowaną do mnie wiadomość na mail: redakcja@turysci.pl
turystyka Lotniska i linie lotnicze polska świat poradnik podróżnika quizy