Jest pomoc dla turystów po upadku biura podróży. Nie wszyscy jednak mogą liczyć na zwrot
Turyści z FTI i BigXtra Touristik gorączkowo dzwonią do biur podróży i pośredników. Wiadomo już, że wszystkie wycieczki zaplanowane do 5 lipca zostają odwołane. Klienci poszkodowani przez bankructwo biur podróży z grupy FTI mają dostać z powrotem pieniądze, które wpłacili na wyjazdy. Pomoże w tym Niemiecki Fundusz Ubezpieczeń Podróżnych (DRSF). Okazuje się jednak, że nie za wszystkie opłacone usługi będzie przysługiwał zwrot…Na co mogą liczyć poszkodowani turyści tuż przed wakacjami?
Turyści gorączkowo dzwonią do biur podróży i pośredników
W biurach podróży rozdzwoniły się wszystkie telefony. Turyści chcą dowiedzieć się, co dalej z wakacjami, za które już zapłacili. Pakiety usług turystycznych i zorganizowanych wycieczek z FTI Touristik i BigXtra Touristik GmbH sprzedawane były również przez polskich pośredników.
Czytaj więcej:
Ogromne biuro podróży ogłosiło upadłość. Turyści zostali bez wakacji i bez pieniędzy
Przypomnijmy, że w poniedziałek 3 czerwca 2024 roku spółka FTI Touristik z grupy grupy FTI, złożyła wniosek o otwarcie postępowania upadłościowego. W czwartek 6 czerwca 2024 r. taki sam wniosek złożyła także spółka BigXtra Touristik GmbH.
“Prosimy wszystkich klientów, którzy zarezerwowali przejazd lub usługę od 6 lipca 2024 r., aby na razie nie dzwonili. Obecnie dokładamy wszelkich starań, aby umożliwić Państwu realizację podróży zgodnie z planem” - informuje FTI Touristik. Wiadomo już, które wycieczki zostaną odwołane. Firma tłumaczy jednak, że za niektóre loty i usługi klienci nie otrzymają zwrotów….
Upadek FTI Turistik. Czy można odzyskac pieniądze z biura podróży?
"Niemiecki Fundusz Ubezpieczeń Podróżnych (DRSF) chroni konsumentów, którzy zarezerwowali wycieczkę zorganizowaną lub powiązane usługi turystyczne zgodnie z § 651w ust. 3 niemieckiego kodeksu cywilnego (BGB)" - czytamy w komunikacie funduszu. DRSF informuje również, że wszystkie wycieczki, które zaplanowane były do 5 lipca 2024, zostają odwołane. Aby otrzymać środki, turyści muszą wypełnić wnioski dostępne na stronie
FTI
. Okazuje się jednak, że nie wszyscy otrzymają pieniądze, które już wpłacili.
Czytaj więcej:
"Służbistka zrobiła łapankę". Uważaj na kontrole bagażu w Ryanairze i Wizz Airze
“Jeśli zarezerwowali Państwo zorganizowany urlop, w Państwa przypadku obowiązuje ochrona ubezpieczeniowa Niemieckiego Funduszu Ubezpieczeń Podróżnych (DRSF). W ramach prawa, DRSF zapewni zwrot płatności. Fundusz skontaktuje się z Państwem, gdy tylko wszyscy obecni podróżujący zostaną sprowadzeni z powrotem, a dane zostaną ocenione i przesłane” - informuje swoich klientów FTI Turistik.
Nie wszyscy poszkodowani turyści otrzymają zwrot pieniędzy za rezerwacje
Zwrotów nie otrzymają klienci, którzy zarezerwowali tylko poszczególne usługi, takie jak wynajem samochodu, transfer lotniskowy lub loty. Dodatkowo, jeśli w związku z wakacjami turyści zarezerwowali usługi dodatkowe u pośredników sprzedaży, na przykład TUI, Alltours, DERTOUR, vtours itp., FTI również nie będzie brało za nie odpowiedzialności.
“Usługi indywidualne, takie jak tylko loty, tylko noclegi w hotelach, tylko transfery itp., niestety nie podlegają ustawowej ochronie ubezpieczeniowej w przypadku wycieczek zorganizowanych i dlatego nie są ubezpieczone przez DRSF” - tłumaczy FTI Turistik.
Turyści, którym zwroty pieniędzy będą przysługiwać, muszą się jednak uzbroić w cierpliwość. “W tym momencie prosimy o powstrzymanie się od składania krótkoterminowych próśb o zwrot pieniędzy(…) Będziemy mogli zorganizować zwroty dopiero w ciągu najbliższych kilku dni i tygodni” - dodaje touroperator.