Wyszukaj w serwisie
turystyka Lotniska i linie lotnicze okiem turystów polska europa świat poradnik podróżnika archeologia quizy
Turysci.pl > Polska > Gdzie Polacy podróżowali najchętniej w 2023? "Tu wakacje all inclusive wybrało pond 90% turystów"
Natalia Księżak
Natalia Księżak 28.12.2023 10:11

Gdzie Polacy podróżowali najchętniej w 2023? "Tu wakacje all inclusive wybrało pond 90% turystów"

wakacje all inclusive
canva

Gdzie Polacy najczęściej podróżowali w 2023 roku? Ile kosztowały nas wyjazdy na wakacje i jakie opcje były najpopularniejsze? Okazuje się, że turyści z Polski są mocno przywiązani do swoich tradycyjnych wyborów, choć na rynku widać również zainteresowanie nowymi, bardziej egzotycznymi opcjami. Okazuje się również, że w przypadku wyboru wakacyjnej oferty wcale nie dominują najtańsze warianty.

Postanowił to sprawdzić jeden z nowych touroperatorów na krajowym rynku - Join UP! Polska. Eksperci porównali również dane z Polski za 2023 rok ze statystykami z 8 innych europejskich rynków. Widać spore różnice…

Ile kosztowały Polaków wyjazdy na wakacje w 2023?

Średni koszt wycieczki w przeliczeniu na 1 turystę w Polsce wyniósł 2 772 zł, co wpisuje się w standard dla wszystkich rynków UE. Co istotne, aż 64,4% polskich turystów wybrało pakiety turystyczne w przedziale cenowym poniżej 7 000 zł. Kolejne 32% podróżujących zdecydowało się na pakiety w przedziale cenowym od 7 000 do 15 000 zł, podczas gdy jedynie 3,4% wybrało luksusowe wycieczki, których koszt przekraczał 15 000 zł.

Co ciekawe, najpopularniejszym wyborem opcji zakwaterowania wcale nie był najtańszy wariant. Ale aż 90,74% klientów z Polski zdecydowało się na opcję all Inclusive,

"Polscy turyści przywiązani do tradycyjnych wyborów". Królują trzy kierunki

Trzy najpopularniejsze destynacje wśród polskich turystów to Turcja (37,35%), Egipt (36,69%) i Tunezja (8%). Turcja od lat utrzymuje swoją pozycję jako niekwestionowany lider wśród kierunków na prawie wszystkich rynkach Join UP!, z wyjątkiem Rumunii. Warto zauważyć, że w pozostałych krajach Czarnogóra odnotowuje trzecie miejsce wśród najchętniej wybieranych kierunków podróży. To dowód na rosnącą popularność tego malowniczego regionu. Jednak w Polsce, Czarnogóra nie cieszy się jeszcze taką samą popularnością.

- Polscy turyści, z natury są przywiązani do swoich tradycyjnych wyborów, potrafią być niezwykle wierni ulubionym destynacjom, co czasami stanowi wyzwanie przy wprowadzaniu nowych miejsc na rynek(…) co widać w przypadku jednej z naszych kluczowych destynacji - Egiptu. Hurghada od dawna była ulubionym miejscem polskich turystów, ale postanowiliśmy wprowadzić nową perspektywę, prezentując Sharm el Sheikh (…) Obecnie ten kurort stanowi aż 53% naszej sprzedaży, w porównaniu do 30% dla Hurghady. Obecnie rozpoczęliśmy sprzedaż zimowych wycieczek i zauważamy rosnące zainteresowanie destynacjami takimi jak Sri Lanka, Zanzibar i innymi rajskimi miejscami wypoczynku - mówi Dagmara Krasińska, Destination Commercial Director w Join UP! Europe.

Co ciekawe, tylko 32,73% klientów z Polski decyduje się na podróżowanie z dziećmi. Stanowi to niższy odsetek w porównaniu do średniej wynoszącej 40,92% na innych rynkach. Rumunia wyróżnia się największym odsetkiem turystów podróżujących z dziećmi, osiągając 50,4%. Warto zauważyć, że mimo tego, tylko 1,5% Polaków wybiera hotele tylko dla dorosłych.

Polacy uwielbiają all inclusive. Niemal połowa turystów wybrała hotele 5 gwiazdkowe

Pod względem zakwaterowania, większość turystów preferuje komfortowe warunki, najwięcej osób jeździło do 5-gwiazdkowych hoteli. 48,19% klientów Join UP! wybrało hotele 5*, 39,68% hotele 4*. Podobne tendencje obserwujemy na wszystkich rynkach. W Polsce hotele 5* są najpopularniejszym wyborem, w takich krajach jak Estonia, Litwa, Łotwa, Mołdawia i Rumunia hotele o najwyższym standardzie są wybierane jeszcze częściej. Gości wyjeżdżających do hoteli 3* jest 8,3%.

Jak już wcześniej wspomniano, ponad 90% klientów zdecydowało się na opcję All Inclusive, Rezerwacje wyłącznie noclegów oraz opcje niepełnego wyżywienia stanowią niecałe 4% wszystkich dokonanych rezerwacji, podczas gdy wariant Bed & Breakfast wybrało jedynie 2% podróżnych. Tendencja korzystania z All Inclusive jest powszechna na wszystkich rynkach. To potwierdza rosnącą popularność tego rodzaju wakacji, związanej z lepszym stosunkiem jakości do ceny oraz znakomitą obsługą.