Dlaczego samoloty są malowane na biało? Głównym powodem wcale nie jest oszczędność
Samoloty zwykle kojarzą się z kolorem białym. Nawet jeśli mają naklejone logo przewoźnika, to jednak jasne tło króluje na zewnętrznej części maszyny. Odpowiadamy, dlaczego samoloty są malowane na biało.
Wiele osób zastanawia się, dlaczego samoloty zazwyczaj mają jasny kolor. Odpowiedź jest bardziej skomplikowana, niż mogłoby się wydawać.
Samoloty są malowane na biało
O ile wnętrza samolotów mogą się znacząco między sobą różnić, o tyle na zewnątrz maszyny są do siebie bardzo podobne. Wszystko przez królują na powłoce samolotu biel. Dzieje się tak nie tylko ze względów estetycznych, ale też z oszczędności.
Przemalowanie średniej wielkości samolotu kosztuje od ok. 188,5 tys. zł do ok. 760 tys. zł. Dodatkowa warstwa może obciążyć maszynę nawet o ok. pół tony, co będzie miało przełożenie na większe spalanie paliwa.
Dlaczego samoloty są malowane na biało? Chodzi przede wszystkim o bezpieczeństwo
Jak podkreślają eksperci, biała farba jest najlepsza jeśli chodzi o wczesne wykrywanie usterek. Wszelkiego rodzaju pęknięcia, wgniecenia czy wycieki oleju są widoczne na takiej powłoce jak na dłoni.
Dodatkowo, biały kolor bardziej przykuwa uwagę i może pomóc np. w namierzeniu maszyny podczas akcji poszukiwawczo-ratowniczej. Według ekspertów jasny kolor kadłuba zmniejsza ryzyko zderzenia się podczas lotu z ptakami, które mogą dostrzec samolot z odległości.
Biała barwa samolotu wpływa na komfort pasażerów
Co więcej, biel odbija promienie. W związku z tym absorbuje stosunkowo niewiele energii ze Słońca, a co za tym idzie - maszyna pomalowana na ten kolor będzie się wolniej nagrzewać niż jej ciemny odpowiednik. Wpływa to również na komfort pasażerów, gdyż jest skutecznym sposobem na utrzymanie chłodu na pokładzie.
Profesor aeronautyki i astronautyki R. John Hansman w rozmowie z "Business Insiderem" podsumował, dlaczego samoloty są malowane na biały kolor. Przede wszystkim chodzi o wspomniane odbijanie światła oraz "minimalizowanie zarówno nagrzania wewnątrz maszyny, jak i wszelkich potencjalnych uszkodzeń spowodowanych promieniowaniem słonecznym".