Wyszukaj w serwisie
turystyka Lotniska i linie lotnicze okiem turystów polska europa świat poradnik podróżnika archeologia quizy
Turysci.pl > Na topie > Coraz chętniej podróżujemy śladami filmów i seriali. Zaskakujące wyniki raportu
Magda Antoł
Magda Antoł 31.05.2023 12:08

Coraz chętniej podróżujemy śladami filmów i seriali. Zaskakujące wyniki raportu

Dubrownik
Fot. Flickr/Luca Sartoni

Dlaczego ludzie decydują się podróżować? Na to pytanie odpowiada raport stworzony przez American Express. Jednym z ciekawszych powodów, wskazanym przez ankietowanych, jest chęć zobaczenia słynnych miejsc z filmów i seriali.

Tegoroczny raport Global Travel Trends wykazał, że 82 proc. respondentów planuje odbyć co najmniej dwa wyjazdy rekreacyjne. Dodatkowo większość traktuje podróże jako ważny priorytet budżetowy oraz bardziej skupia się na wrażeniach z nich niż kosztach. Jednak co inspiruje ludzi do podróżowania?

Rośnie popularność podróży śladami filmów i seriali

Jak się okazało do podróżowania potrafią też zainspirować filmy i seriale. Ten typ podróżowania jest nazywany set-jettingiem. 64 proc. respondowanych przyznaje, że do wyjazdu przekonały ich programy telewizyjne, źródła informacyjne oraz filmy. Ten powód wskazało aż 70 proc. ludzi z pokolenia millenialsów oraz Z, więc ten trend zaczyna przeważać głównie wśród młodych osób. Co prawda wciąż rekomendacje rodziny i znajomych są najbardziej istotnym powodem do podróżowania w dane miejsca, w obu kategoriach wiekowych, ale powoli zaczyna się to zmieniać.

Social media wpływają na wybór miejsca na wakacje

Turyści inspirują się też materiałami w social mediach. Aż 75 proc. osób odpowiedziało, że pojechało w dane miejsce tylko dlatego, bo zobaczyło je na TikToku, Instagramie czy Facebooku.  

I w tej kategorii przeważają ludzie z pokolenia millenialsów oraz Z. Na TikTok, Instagram oraz Facebook, jako inspirację do podróżowania, wskazało zdecydowanie więcej młodszych podróżników niż tych z pokolenia X. Dodatkową inspiracją do podróżowania w dane miejsce była chęć zrobienia świetnych zdjęć na swoje konta społecznościowe.

Co jeszcze inspiruje do podróżowania?

W raporcie pojawiło się jeszcze kilka innych powodów, dla których ludzie decydują się podróżować. 89 proc. respondentów chce odwiedzać nowe miejsca, a dla 68 proc. znalezienie mało znanej atrakcji jest powodem do dumy. Bardzo ciekawy jest powód wśród grupy pokolenia millenialsów i Z. Dla aż 79 proc. ankietowanych z tej grupy wiekowej interesującą atrakcją byłaby możliwość uczestniczenia w typowym dniu lokalnej społeczności. Dla respondentów ważne było też wspieranie lokalnych biznesów poprzez zakupy, jedzenie w restauracjach, zwiedzanie atrakcji, a także poprzez poznawanie tamtejszych kultur.

Ludzie również chcą spróbować lokalnej kuchni, co wskazało 81 proc. ankietowanych. I ten trend także znajduje coraz więcej zwolenników wśród młodego pokolenia. W znajdowaniu miejsc z dobrym jedzeniem pomagają im social media. Wśród pytanych najpopularniejszymi odpowiedziami na interesujące ich działy kulinarne były lokalna scena restauracyjna, festiwale jedzenia oraz lokalne wycieczki kulinarne.

Ostatnim powodem do podróżowania była chęć zadbania o swoje zdrowie. 82 proc. zapytanych odpowiedziało, że cenią sobie spacery podczas podróży, gdyż w ten sposób zachowują swoje zdrowie. Natomiast 75 proc. respondentów zaznaczyło, że w tym czasie chcą zrobić sobie przerwę od social mediów i skupić w pełni na zdrowym wypoczynku.

Źródło: americanexpress.com