Wyszukaj w serwisie
turystyka Lotniska i linie lotnicze polska świat poradnik podróżnika quizy
Turysci.pl > Poradnik podróżnika > Za co składać reklamację na wakacjach? Trzeba to zrobić "tak szybko jak to możliwe"
Magda Antoł
Magda Antoł 22.07.2023 13:00

Za co składać reklamację na wakacjach? Trzeba to zrobić "tak szybko jak to możliwe"

Plaża w Cannes
Fot. Flickr/David Jones

Na wakacjach nie wszystko idzie zgodnie z planem. I niestety nie wliczają się w to tylko zmiany pogodowe. Gdy turyści wybierają się na wakacje z biurami podróży, muszą liczyć się z tym, że może wydarzyć się sytuacja, która skutecznie popsuje radość z ich pobytu w wymarzonym miejscu. I to niekoniecznie z ich winy.

Co zrobić, gdy biuro podróży nie zapewniło wam warunków ustalonych w umowie? Na to pytanie odpowiadają prawnicy. Jednocześnie doradzają, w jaki sposób sporządzić reklamację.

Warto korzystać z usług biur podróży

Zanim przejdziemy do porad reklamacyjnych, warto wyjaśnić, dlaczego podróżowanie z biurami podróży jest lepsze od wyprawy na własną rękę. W przypadku samodzielnie organizowanych wycieczek musicie zaplanować transport, nocleg oraz zwiedzanie. Planowanie wszystkich detali bywa męczące. Poza tym zwiększa się ryzyko trafienia na hotel, który nie spełnia waszych oczekiwań, o czym przekonacie się dopiero na miejscu. W takich przypadkach również dbacie sami o rozwiązanie problemu. Możecie liczyć jedynie na dobrą wolę właściciela przybytku, jeśli zależy mu na dobrych opiniach.

Natomiast podróżowanie z biurami podróży jest znacznie bezpieczniejsze i prostsze. Nie tylko ubywa wam rzeczy do przygotowania przed wakacjami. Ewentualne problemy w trakcie pobytu również zostaną rozwiązane z pomocą rezydenta.

“Biura podróży mają rezydentów na miejscu i to jest osoba, do której w pierwszej kolejności możemy się zgłosić. 90 proc. spraw udaje się rozwiązać na miejscu tego samego dnia” - powiedział TVN24 Artur Rezner, dyrektor ds. sprzedaży biura podróży Nekera.

Składanie reklamacji na wakacjach

Najważniejszą rzeczą przy składaniu reklamacji jest wymaganie tego, co zostało zawarte w umowie między biurem podróży a klientem. Każde uchybienie należy natychmiast zgłaszać.

“To jest jeden z niewielu obowiązków, czyli zgłoszenie niezgodności tak szybko jak to możliwe. Ma to dać szanse na naprawienie tych niezgodności” - wyjaśnia radca prawny Bartosz Kempa.

W przypadku potwierdzenia niedotrzymania umowy, biuro podróży może przykładowo zaproponować inny pokój, zmianę hotelu lub obniżenie ceny wycieczki. Kolejną opcją jest znalezienie hotelu na własną rękę i samodzielne przekwaterowanie. Waszym jedynym obowiązkiem w tej sytuacji jest przekazanie faktury jako szkody.

Rzeczy, które należy zrobić przed złożeniem reklamacji

Zanim zabierzecie się za składanie reklamacji, warto się do tego dobrze przygotować. Przede wszystkim należy uzasadnić i udokumentować sprawę. Najlepiej przy użyciu zdjęć i nagrań wideo. W ustaleniu wysokości zwróconej kwoty może pomóc Tabela Frankfurcka. Zawiera ona usługę, rodzaj wady oraz procentową wysokość odszkodowania przysługującą pokrzywdzonemu na wakacjach turyście. Może być stosowana również w Polsce.

“Należy dokładnie zapoznać się z treścią zawartej umowy, również z tym, co jest zapisane drobnym druczkiem. Zazwyczaj tam znajdują się bardzo istotne postanowienia” - doradza też Jarosław Kozłowski z kancelarii prawnej RESPO.

Źródło: TVN24