Wyszukaj w serwisie
turystyka Lotniska i linie lotnicze polska świat poradnik podróżnika quizy
Turysci.pl > Lotniska i linie lotnicze > Wizz Air oszukał pasażerów z Polski? "Landrynka" na celowniku UOKiK za kontrowersyjną promocję
Paulina Pacholec
Paulina Pacholec 24.01.2024 19:43

Wizz Air oszukał pasażerów z Polski? "Landrynka" na celowniku UOKiK za kontrowersyjną promocję

wizz air
Igor Salnikov Shutterstock

Jedna z ulubionych tanich linii lotniczych Wizz Air, znalazła się na celowniku Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK). Wszystko za sprawą kontrowersyjnej promocji urodzinowej. Przewoźnik oferował Polakom loty za 35 złotych. Ostatecznie żaden z turystów nie mógł jednak wybrać się w podróż.

Większość klientów, którzy skorzystali z tej oferty… została finalnie z niczym. UOKiK postawił spółce zarzuty. To jednak tylko wierzchołek góry lodowej, ponieważ problemów może być znacznie więcej. Urzędnicy wzięli pod lupę nie tylko działania Wizz Air, ale też innych najpopularniejszych przewoźników…

Tanie loty Wizz Air? UOKiK stawia zarzuty

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK) postawił Wizz Air Hungary zarzuty naruszania zbiorowych interesów konsumentów. Wszystko przez promocję urodzinową, która miała miejsce 18 maja 2023 r. Linie lotnicze oferowały wtedy  loty do dowolnego miejsca za jedynie 35 zł. Jednak, jak ustalił UOKiK, większość klientów, którzy skorzystali z tej atrakcyjnej oferty, nie mogła z niej skorzystać…

Spółka anulowała większość zakupionych biletów już następnego dnia, powołując się na błąd techniczny. Klientów, którzy zdecydowali się skorzystać z promocyjnej oferty Wizz Air, zaniepokoiła sytuacja. UOKiK otrzymał więc liczne skargi od podróżnych, którzy zauważyli nieścisłości między zapewnieniami linii lotniczych a faktycznym przebiegiem promocji.

Wizz Air tłumaczy się awarią systemu

UOKiK podkreślił, że przy tej ogromnej promocji, informującej o lotach za 35 zł, większość klientów nie miała możliwości skorzystania z oferty. Linie lotnicze tłumaczyły się awarią systemu, co wywołało frustrację klientów.

"Konsumenci mają prawo zakładać, że przedsiębiorca prezentuje cechy danej oferty w sposób rzetelny i niewprowadzający w błąd. W przypadku tzw. tanich linii lotniczych podróżni przyzwyczajeni są do licznych promocji cenowych. Działając w zaufaniu do przewoźnika Wizz Air, podjęli decyzję o kupnie biletów, zrealizowali płatność i dostali potwierdzenie zawarcia umowy zakupu biletu. Spółka odwołała większość rezerwacji, czym mogła naruszyć zbiorowe interesy konsumentów" – oświadczył Prezes UOKiK Tomasz Chróstny.

UOKiK bada również inne praktyki Wizz Aira

Oprócz zarzutów związanych z promocją urodzinową, UOKiK bada również inne praktyki linii lotniczych, takie jak usługa "Elastyczny towarzysz podróży". Konsumentów niepokoi brak zwrotu opłaty za tę usługę, gdy lot zostanie odwołany, co może stanowić kolejny element naruszający prawa klientów.

W przypadku potwierdzenia zarzutów, Wizz Air Hungary może stanąć przed poważnymi konsekwencjami. Prezes UOKiK, Tomasz Chróstny, zaznaczył, że jeśli zarzuty się potwierdzą, spółka może być obciążona karą do 10 proc. rocznego obrotu. To ostrzeżenie skierowane do firm, aby dbały o rzetelność i przejrzystość w prezentowaniu ofert, mając na uwadze dobro swoich klientów.