Wyszukaj w serwisie
turystyka Lotniska i linie lotnicze okiem turystów polska europa świat poradnik podróżnika archeologia quizy
Turysci.pl > Poradnik podróżnika > Weź to lato na chłodno. 7 nieoczywistych sposobów, jak przechytrzyć słońce
Angelika Czarnecka
Angelika Czarnecka 25.06.2024 06:36

Weź to lato na chłodno. 7 nieoczywistych sposobów, jak przechytrzyć słońce

Kobieta w okularach
Fot. Unsplash/Atikh Bana

Fale upałów obserwuje się w wielu krajach na całym świecie. Doskwierają szczególnie na wakacjach, kiedy to częściej i dłużej przebywamy na dworze. Jak radzić sobie z wysokimi temperaturami? Nie chodzi tylko o użycie filtra, czy noszenie czapki. Podpowiadamy, jak zachować spokój w czasie gorącego lata. 

Jak radzić sobie z upałem? Najważniejsze są podstawy

Wielu nawet może nie zdawać sobie sprawy, jak niewiele potrzeba, by nabawić się udaru, czy poparzenia skóry. Przede wszystkim warto zastosować mądre podejście do upałów. Wskazane jest, by unikać wystawiania się na słońce w trakcie najgorszego żaru, stosowania kremu z wysoką ochroną przeciwsłoneczną, nie przebywać cały dzień na zewnątrz, a jeśli jest taka potrzeba, to przebywać też w miejscach zacienionych. Dobrym pomysłem będzie ubieranie jasnych, przewiewnych materiałów (lnu, jedwabiu, cienkiej bawełny).

Nade wszystko nie wolno zapominać o piciu odpowiedniej ilości płynów, najlepiej wody mineralnej. Naturalny jest, że latem pocimy się częściej, przez co organizm potrzebuje stale się nawadniać. Wszystkie te porady z pewnością każdy słyszał, choć nie każdy stosuje. Istnieją jednak sposoby na upały, które mogą wydać się mało oczywiste. 

Czytaj też: Wyjeżdżasz na wakacje? W tych miejscach nie chowaj cennych przedmiotów. Złodzieje znajdą je od razu

Sposoby na upały. O tym poradniku Polacy powinni pamiętać

1. Mokra koszulka. Ciepło ucieka poprzez skórę, dlatego im większy obszar na ciele uda się schłodzić, tym lepiej. Jednym ze skutecznych sposobów jest zmoczenie koszulki.

2. Schładzanie nadgarstków i kostek.  Oprócz szybkich pryszniców w ciągu dnia można też schłodzić się, zanurzając dłonie i stopy w zimnej wodzie. Nadgarstki i kostki mają wiele punktów tętna, w których naczynia krwionośne znajdują się blisko skóry, dzięki czemu organizm szybciej się ochłodzi.

3. Ograniczenie alkoholu. Napoje procentowe powodują odwodnienie, a tego latem chcemy uniknąć. Picie alkoholu może również utrudniać spokojny sen, który przez wysoką temperaturę i tak może być zaburzony.

4. Lżejsze potrawy. Jedzenie ciężkostrawnych dań mięsnych może nie być najlepszym pomysłem podczas upałów. Warto postawić na lekkie posiłki, które zawierają duże ilości wody np. wszelkie zupy. Dobrze sprawdzą się też takie z truskawkami, selerem czy sałatą.

5. Ograniczona aktywność fizyczna. Miłośnicy biegania nie muszą rezygnować ze swojego hobby, jednak powinni postawić na poranki lub wieczory. Zbyt duży wysiłek w ciągu gorącego, słonecznego dnia, nie jest wskazany.

6. Odpowiednia temperatura w domu. Utrzymywanie chłodu w mieszkaniu jest kluczem do tego, by przetrwać upał. Dom powinien być oazą, do której można uciec i schronić się przed słońcem. Warto wietrzyć go w nocy, gdy temperatura na zewnątrz spada. Z kolei otwieranie okien w ciągu dnia, może wyłącznie spowodować, że ciepłe powietrze dostanie się do środka.

7. Pomocne gadżety. Podczas gorącego lata warto zaopatrzyć się w choćby wiatrak. Zbawienne mogą okazać się też wszelkie wachlarze, ręcznik chłodzący, plecak chłodzący, czy spray chłodzący.

Czytaj też: Niezwykłe uzdrowisko tuż przy granicy z Polską. Powietrze czystsze niż w górach

Czym grozi zbyt długie przebywanie na słońcu?

Gdy nadmiernie wystawiamy się na działanie promieni słonecznych, narażamy się tym samym na wiele poważnych chorób. Po pierwsze wzrasta wówczas ryzyko przegrzania organizmu i udaru. Wysoka temperatura może też prowadzić do powstawania zakrzepów, ataków astmy, chorób wątroby, a także nowotworów skóry i oczu. Objawów zbyt długiego przebywania na słońcu nie wolno lekceważyć. Do najczęstszych jeśli chodzi o udar słoneczny, można zaliczyć: kłopoty z mówieniem, paraliż lub drętwienie kończyn, problemy ze wzrokiem, ból głowy, trudności z poruszaniem się.