Wyszukaj w serwisie
turystyka Lotniska i linie lotnicze okiem turystów polska europa świat poradnik podróżnika archeologia quizy
Turysci.pl > Na topie > Już od wiosny mogą wrócić stare przepisy. UE jest zdecydowana. Branża lotnicza obawia się konsekwencji
Ania Radke
Ania Radke 19.12.2020 15:15

Już od wiosny mogą wrócić stare przepisy. UE jest zdecydowana. Branża lotnicza obawia się konsekwencji

unia europejska samoloty
Fot. pixabay.com/ albert22278

Z tego artykułu dowiesz się:

  • czym są sloty lotniskowe

  • jakie prawo obowiązuje wobec nich

  • jakiego zdania są przedstawiciele branży

Unia Europejska rozważa częściowy powrót do starych zasad dotyczących slotów lotniskowych. Oznacza to, że linie lotnicze zobowiązane będą do wykonywania lotów-widmo bez pasażerów na pokładach w celu utrzymania miejsca na lotnisku.

Unia Europejska rozważa powrót do starych zasad

Sloty lotniskowe  w uproszczeniu to prawo do startu i lądowania samolotu danej linii na terenie konkretnego lotniska. W wielu portach lotniczych są absolutnie bezcenną rzeczą, ponieważ wiele lotnisk ma ograniczoną przepustowość i nie może już przyjmować więcej połączeń.

Zgodnie z przepisami, aby utrzymać slot należy wykonać aż 80 proc. lotów z i do danego lotniska. Wcześniej nie była to szczególna przeszkoda, jednak od wybuchu pandemii, wiele połączeń jest zawieszanych. Z tego powodu linie lotnicze wykonywały tzw. loty-widmo, czyli połączenia bez pasażerów, aby utrzymać swoje sloty.

Takie decyzje budzą ogromny sprzeciw i zdają się być bezsensowne zwłaszcza w kontekście ochrony środowiska. Dlatego w marcu tego roku Unia Europejska zdecydowała o chwilowym zawieszeniu przepisów, aby linie lotnicze mogły utrzymać sloty, nawet jeśli lotów nie wykonają.

Zgodnie z najnowszymi informacjami, Unia Europejska może częściowo przywrócić stare zasady już wiosną 2021 roku. Przewoźnicy żeby utrzymać swoje miejsce będą musieli wykonać jednak 40 proc. zaplanowanych operacji zamiast 80.

W dzisiejszym wniosku dążymy do znalezienia równowagi między potrzebą udzielenia pomocy liniom lotniczym, które nadal cierpią z powodu znacznego spadku liczby podróży lotniczych, a koniecznością umożliwienia konkurencji na rynku, zapewnienia wydajnego działania portów lotniczych i unikania lotów – widmo – powiedziała Adina Valean, europejska komisarz ds. transportu, cytowana przez The Independent.

Nie wszystkie linie lotnicze uważają jednak, że zawieszenie przepisów powinno trwać dłużej. Niskobudżetowi przewoźnicy chętnie skorzystaliby z okazji, aby zająć miejsce tradycyjnych linii, które swoich lotów nie wykonują.

Wzywanie do przedłużenia nowych zasad aż do marca 2021 roku jest sprzeczne z zasadami wolnego rynku i chroni przestarzałe linie lotnicze o słabych modelach biznesowych – komentował już kilka miesięcy temu József Váradi, prezes Wizz Aira.

Przeciwnego zdania są jednak inni przedstawiciele branży, jak chociażby IATA, czyli Międzynarodowe Stowarzyszenie Przewoźników Lotniczych. 

Tylko całkowite zwolnienie z przydziałów czasu na start lub lądowanie zapewni uniknięcie latania pustymi samolotami i umożliwi wykonywanie lotów w możliwie najbardziej zrównoważony sposób. Linie lotnicze i porty lotnicze w Europie są gotowe do zastosowania uzgodnionych warunków (…) i wzywają Komisję Europejską do zatwierdzenia tej umowy i natychmiastowego jej autoryzacji – komentował dla odmiany Rafael Schwartzman, regionalny wiceprezes IATA na Europę. 

Spotkała Cię niecodzienna sytuacja na wycieczce? Prowadzisz hotel lub pensjonat i chcesz podzielić się z nami swoimi spostrzeżeniami lub historiami? A może chcesz skontaktować się z nami w innej sprawie związanej z turystyką? Zapraszamy do wysyłania wiadomości na adres [email protected]

Tagi: Europa