Wizz Air ogłoszony najgorszą linią lotniczą. Zdecydował jeden czynnik
Ubiegły rok był dla pasażerów prawdziwym horrorem. Z powodów braków kadrowych opóźnione lub odwołane były każdego dnia setki, jeśli nie tysiące lotów. Niektóre linie lotnicze miały jednak znacznie większe problemy niż inne. Zdecydowanie najgorzej radził sobie Wizz Air.
Węgierskie linie lotnicze od lat cieszą się sporym zainteresowaniem. Klientów do korzystania z nich zachęcają przede wszystkim niskie ceny i bogata siatka połączeń, która w ostatnim czasie bardzo dynamicznie się rozwija. Największy konkurent Ryanaira ma jednak poważne problemy z punktualnością.
Wizz Air ogłoszony najgorszą linią lotniczą w Wielkiej Brytanii
O tym, że węgierski przewoźnik zyskał miano najgorszego na Wyspach zdecydowały opóźnienia. Z danych udostępnionych przez brytyjski Urzędu Lotnictwa Cywilnego (CAA) i przeanalizowanych przez Press Association wynika, że samoloty Wizz Aira miały średnio 46 minut i 6 sekund opóźnienia w 2022 roku. Węgierski przewoźnik już drugi rok z rzędu znalazł się na szczycie zestawienia najbardziej spóźnialskich.
Warto jednak dodać, że na podium ma dość ciekawe towarzystwo. Drugą najgorszą linią lotniczą w Wielkiej Brytanii okazało się TUI. Linie należące do biura podróże zaliczyły średnio 40 minut i 18 sekund opóźnienia. Podium uzupełniły jedne z najlepszych linii lotniczych świata, czyli Quatar Airways z opóźnieniem wynoszącym 31 minut i 48 sekund.
Tuż za podium znalazły się dwie tureckie linie lotnicze. Czwarte miejsce z opóźnieniem na poziomie 20 minut i 30 sekund zajął Turkish Airlines. Na piątek lokacie uplasował się natomiast budżetowy przewoźnik Pegasus Airlines, który miał średnio 27 minut i 18 sekund opóźnienia.
Skąd tak liczne opóźnienia? Strajki i braki kadrowe głównymi przyczynami
Dwoma najgorszymi miesiącami dla podróżnych na Wyspach i nie tylko z pewnością były maj i czerwiec. To właśnie wtedy wiele krajów zdecydowało się na pełne otwarcie swoich granic po pandemii. Linie lotnicze nie zdążyły zrekrutować i przeszkolić dostatecznej liczby personelu, dlatego obsłużenie ogromnej liczby zainteresowanych podróżami było w zasadzie niemożliwe.
Zdaniem Rory'ego Bolanda, redaktora magazynu “Which? Travel”, szanse na poprawę sytuacji związanej z opóźnieniami są niewielkie, ponieważ linie lotnicze nie są za nie odpowiednio karane. “Te liczby są niepokojące, ale nie będą zaskoczeniem dla pasażerów, którzy od lat muszą znosić tandetne traktowanie ze strony linii lotniczych” - przyznał.
Dodał również, że brytyjska CAA powinna otrzymać uprawnienia na podstawie których mogłaby karać linie lotnicze. Obecnie odbywa się to na podstawie prawa cywilnego, a proces jest bardzo długi i czasami trwa nawet kilka lat. “Aby lepiej chronić pasażerów, rząd musi dać CAA skuteczne uprawnienia do zwalczania niewłaściwych zachowań linii lotniczych, co obejmuje możliwość nakładania wysokich grzywien w przypadku ciągłego łamania prawa” - podkreślił Boland.
Które linie lotnicze spóźniają się najrzadziej? Ryanair z dobrym wynikiem
W rankingu najczęściej spóźniających się linii lotniczych znalazł się również Ryanair. Irlandzki przewoźnik uplasował się na jedenastej lokacie, którą dzieli się z liniami Loganair. W obu przypadkach średni czas opóźnienia wynosił 22 minuty.
Najspokojniej mogą spać pasażerowie Norwegian Air Shuttle. Norweski przewoźnik przed rokiem spóźniał się średnio tylko o 13 minut i 42 sekundy. Powodów do wstydu nie mają również amerykańskie linie United Airlines z wynikiem 14 minut i 6 sekund. Podium najbardziej punktualnych uzupełnia SAS, którego średnie opóźnienie to 14 minut i 30 sekund.
Źródło: Daily Mail/Which Travel